Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. červen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. červen 2007

Mlhovina Kosatec

Uznání a copyright: Thomas V. Davis (tvdavisastropix.com)

Tyto mraky mezihvězdného plynu a prachu vykvetly jako jemné okvětní lístky v 1300 světelných let vzdáleném plodném poli hvězd v souhvězdí Kefea (Cepheus). Někdy se nazývá mlhovina Kosatec (Iris), je řádně katalogizovaná jako NGC 7023, ale není to jen jediná mlhovina na obloze, která připomíná květiny. Tento nádherný digitální snímek ukazuje rozsah barev a symetrií mlhoviny Kosatec do působivých podrobností. Je vidět, jak prašný materiál mlhoviny obklopuje hmotnou, horkou, mladou hvězdu v období vývoje. Centrální vlákna kosmického prachu září načervenalou fotoluminiscencí, jelikož některá prachová zrna efektivně konvertují neviditelné ultrafialové záření hvězdy a červené viditelné světlo. Přesto centrální mlhovině dominuje modrá barva, která je charakteristická pro prachová zrna odrážející světlo hvězd. Na obrázku vlevo jsou tmavá zatmívající mračna prachu a studeného molekulárního plynu, která vytvářejí propletené a fantastické tvary. Infračervená pozorování ukazují, že by tato mlhovina mohla obsahovat komplexní sloučeniny uhlíku známé jako PAH (polycyklické aromatické uhlovodíky). Zde viditelná jasná modrá část mlhoviny Kosatec má asi šest světelných let.

Štítky: Absorpční mlhovina, Reflekční mlhovina, Iris Nebula