Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červenec 2007

Kupa galaxií Herkulu

Uznání a copyright: Tony Hallas

Toto jsou galaxie z Kupy v Herkulu, archipelagu vesmírných ostrovů vzdálených asi 500 miliónů světelných let. Tato kupa, též známá jako Abell 2151, je zaplněná na plyn a prach bohatými hvězdotvornými spirálními galaxiemi, ale má poměrně málo eliptických galaxií, které mají nedostatek plynu a prachu i nově zrozených hvězd. Barvy na tomto pozoruhodném hloubkovém kompozitním snímku jasně ukazují, že galaxie, ve kterých vznikají hvězdy mají modrý odstín a galaxie se starší hvězdnou populací jsou nažloutlé. Tento ostrý snímek zabírá v centru kupy asi 1/2° a to odpovídá v odhadované vzdálenosti více jak 4 miliónům světelných let. Na této kosmické pohlednici se zdá, že se mnoho galaxií sráží nebo splývá a jiné se zase zdají být zborcené, což je jasný důkaz, že se galaxie v kupě navzájem ovlivňují. Samotná Kupa v Herkulu je možná výsledkem splývání menších kup galaxií a považuje se za podobnou mladým kupám galaxií v mnohem vzdálenějším raném Vesmíru.

Štítky: Kupa galaxií, A2151, Abell 2151, Hercules galaxy cluster