Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. září 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. září 2007

Galaktická hvězdotvorná oblast infračerveně

Uznání: S. Carey (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Jak vznikají hvězdy? Astronomové, aby přispěli k zodpovězení této složité otázky, pořídili infračervený hloubkový snímek aktivní části naší Mléčné dráhy, kde hojně vznikají hvězdy. V tlustém mračnu IRDC G11.11-0.11 prach a plyn kondenzuje do hvězd, které jsou ale tak tmavé, že pokud by tam žili lidé, tak by viděli jen prázdnou noční oblohu. Tento snímek, který v minulém roce pořídil Spitzerův kosmický dalekohled v infračerveném světle, zobrazuje rozsáhlá zářivá pole plynu a prachu, což naznačuje, že většinu tohoto prachu zahřívají vznikající hvězdy. Středy některých mračen, jako je třeba hadovidá struktura vlevo nahoře, jsou tak tlusté a studené, že jsou temné i v infračerveném světle. Hodně červených teček jsou zářící prachové obálky kolem velmi mladých nově vzniklých hvězd. Neobvyklá červená koule pod hadem je ve skutečnosti zbytek po supernově, zářící obálka mladé hvězdy tak hmotné, že velmi rychle prošla vývojem a vybuchla. Tato oblast má asi 150 světelných let a nachází se asi 10 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius).

Štítky: Star-formation, Infračervený, Zbytek supernovy