Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2008

Pickeringův trojúhelník z Kitt Peak

Uznání a copyright: T. Rector (U. Alaska Anchorage), H. Schweiker, WIYN, NOAO, AURA, NSF

Cáry jako jsou tyto je všechno co zůstalo viditelné po hvězdě Mléčné dráhy. Tato hvězda asi před 7500 lety explodovala jako supernova a zanechala po sobě Závojovou mlhovinu, též známou jako Labutí smyčka. Rozpínající se mračno bylo nejspíše jasné jako srpek Měsíce a pro lidi žijící na úsvitu psané historie zůstalo týdny viditelné. Výsledný zbytek supernovy dnes zeslábnul a je nyní vidět malým dalekohledem v souhvězdí Labutě (Cygnus). Pozůstávající Závojová mlhovina je fyzicky obrovská, a přestože se nachází asi 1400 světelných let daleko, tak pokrývá pětinásobek velikosti úplňku. Na snímcích celé Závojové mlhoviny by přičinlivý čtenáři měli dokázat najít nahoře zobrazenou část Pickeringova trojúhelníku, část která se nazývá po slavném astronomovi a ty cáry mají odpovídající tvar. Snímek nahoře je mozaika ze 4 m Mayallova dalekohledu národní observatoře Kitt Peak v Arizoně v USA.

Štítky: Závojová mlhovina, Kitt Peak, Pickering's Triangle

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce