Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. říjen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. říjen 2009

Pilíře a výtrysky v mlhovině Carina

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble SM4 ERO Team

Tento kosmický pilíř prachu a plynu je široký téměř 2 světelné roky. Tato struktura se nachází v jedné z největších hvězdotvorných oblastí naší galaxie, v mlhovině Carina, která je vidět na jižní obloze ve vzdálenosti asi 7500 světelných let. Spletité tvary pilířů jsou utvářeny větry a radiací mladých, horkých, hmotných hvězd. A samotný vnitřek těchto kosmických pilířů hostí právě vznikající hvězdy. Pokud položíte kurzor na snímek ve viditelném světle, tak uvidíte v blízkém infračerveném světle penetraci pilíře dvěma úzkými energetickými výtrysky, které vyvěrají ze stále skrytých zárodečných hvězd. Oba snímky ve viditelném a blízkém infračerveném světle byly pořízeny nově instalovanou šikoroúhlou kamerou Wide Field Camera 3 Hubblova kosmického dalekohledu.

Štítky: Star-formation, Infračervený, Výtrysk, Mlhovina Lodní záď, Yso, Pillar, Mouse over