Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2010

Mlhovina Červený obdélník z Hubbla

Uznání: ESA, Hubble, NASA

Jak vznikla tato neobvyklá mlhovina Červený obdélník? Ve středu mlhoviny je mladá binární soustava hvězd, která zcela jistě mlhovině dodává energii, ale nevysvětluje to její barvy. Za neobvyklý tvar Červeného obdélníku nejspíš může tlustý prachový torus, který vymezuje jinak sférický tok do špičatých kónických útvarů. Jelikož torus pozorujeme z boku, tak se zdá, že hrany kónických tvarů tvoří X. Zjevné příčky naznačují, že odtok nastává nahodile a trhaně. Neobvyklé barvy mlhoviny jsou málo prostudovány, ovšem spekuluje se, že částečně pochází z uhlovodíkových molekul, které by mohly být stavebními kameny organického života. Mlhovina Červený obdélník se nachází asi 2300 světelných let daleko v souhvězdí Jednorožce (Monoceros). Mlhovina je nahoře vidět do bezprecedentních podrobností tak, jak ji nedávno zachytil Hubblův kosmický dalekohled. Jakmile za několik miliónů let jedna z centrálních hvězd skoro spotřebuje jaderné palivo, tak Červený obdélník nejspíš rozkvete do planetární mlhoviny.

Štítky: Planetární mlhovina, Hubble, Red rectangle