Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2010

IRAS 05437+2502: Záhadné hvězdné mračno z Hubbla

Uznání: ESA, Hubble, NASA

Co rozžíhá mlhovinu IRAS 05437+2502? Nikdo si není jistý. Zvlášť záhadný je tvar V vzhůru dolů, který dává tvar hornímu konci této plovoucí hory mezihvězdného prachu viditelné poblíž středu snímku. Obecně vzato, tato mlhovina duchovitého vzhledu obsahuje malou hvězdotvornou oblast vyplněnou tmavým prachem, který byl poprvé zaznamenám na snímcích pořízených v infračerveném světle družicí IRAS v roce 1983. Nahoře je vidět nádherný, nedávno zveřejněný snímek z Hubblova kosmického dalekohledu, který ačkoliv ukazuje mnoho nových podrobností, tak neobjasňuje příčinu toho jasného ostrého oblouku. Jedna hypotéza tvrdí, že tento zářící oblouk vytvořila hmotná hvězda, která nějak nabrala vysokou rychlost a nyní už mlhovinu opustila. Malá a slabá mlhovina IRAS 05437+2502 v souhvězdí Býka (Taurus) měří zdánlivě jen 1/18 úplňku.

Štítky: Hubble, Star cloud, IRAS 05437

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.