Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. srpen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. srpen 2010

Hoagsův objekt: Podivná prstencová galaxie

Uznání: R. Lucas (STScI/AURA), Hubble Heritage Team, NASA

Je to jedna galaxie nebo dvě? Tato otázka vznikla v roce 1950, když astronom Art Hoag narazil na tento neobvyklý extragalaktický objekt. Vně je prstenec, kterému dominují jasné modré hvězdy, zatímco u středu se nachází koule mnohem červenějších hvězd, které jsou nejspíše mnohem starší. Mezi nimi je mezera, která se jeví téměř zcela tmavá. Jak Hoagův objekt vznikl zůstává neznámé, ačkoliv podobné objekty se nyní identifikují a společně označují jako forma prstencových galaxií. Mezi hypotézy vzniku patří srážka galaxií před miliardami let a gravitační efekt centrální příčky, která už zmizela. Fotografii nahoře pořídil Hubblův kosmický dalekohled v červenci 2001 a Hoagův objekt ukazuje do dosud nevídaných podrobností a může tak přispět k jeho lepšímu porozumění. Hoagův objekt má asi 100 000 světelných let a nachází se asi 600 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Hada (Serpens). V mezeře (asi na 1 hodině) je zcela náhodou vidět ještě další prstencová galaxie, která nejspíše leží ve velké dálce.

Štítky: Spirální galaxie, Prstencová galaxie, Hoag's Object