Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2011

Perseova mračna

Uznání a copyright: Image Data - Bob Caton, Al Howard, Eric Zbinden, Rogelio Bernal Andreo; Processing - Rogelio Bernal Andreo

Tímto vznešeným panorámatem o rozměru 17 stupňů u jižní hranice hrdinského souhvězdí Perseus plují kosmická mračna plynu a prachu. Kolaborativní obraz nebe začíná vlevo modravými hvězdami v Perseu, ale oči přitahuje výrazně červená mlhovina NGC 1499. Je též známa jako mlhovina Kalifornie a její charakteristická záře atomů vodíku je poháněna ultrafialovým světlem svítivé hvězdy Xi Persei bezprostředně od mlhoviny vpravo. Vpravo od středu je spletitá kupa mladých hvězd IC 348 a s ní sousedící mlhovina Letící duch. Na okraji molekulárního mračna je tmavými prašnými úponky spojená další hvězdotvorná oblast NGC 1333, která se nachází u pravého horního okraje tohoto širokoúhlého pohledu. Přes scénu slabě září roztažená mračna prachu, která se vznášejí stovky světelných let nad galaktickou rovinou a odrážejí hvězdné světlo z Mléčné dráhy.

Štítky: Star-formation, Prach, Molekulární mračno, Ngc1499, Galactic cirrus, Perseus, Ngc1333, Ic348

20. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 13. 5. do 19. 5. 2019. Měsíc spěje od první čtvrti k úplňku. Večer je vidět Mars, který se blíží k hvězdokupě M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce se překonává, když na povrchu jsou dokonce dvě velké skvrny. Nákladní loď Dragon zakotvila u ISS. Blue Origin prezentovala, jak by se chtěla dostat na povrch Měsíce pomocí přistávací platformy Blue Moon. V týdnu je v plánu statický zážeh rakety Falcon 9 a zřejmě i start s družicemi sítě Starlink. Před 50 lety startovala mise Apolla 10 a sondy Veněra 5 a 6 zkoumaly atmosféru Venuše.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.