Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2011

Perseova mračna

Uznání a copyright: Image Data - Bob Caton, Al Howard, Eric Zbinden, Rogelio Bernal Andreo; Processing - Rogelio Bernal Andreo

Tímto vznešeným panorámatem o rozměru 17 stupňů u jižní hranice hrdinského souhvězdí Perseus plují kosmická mračna plynu a prachu. Kolaborativní obraz nebe začíná vlevo modravými hvězdami v Perseu, ale oči přitahuje výrazně červená mlhovina NGC 1499. Je též známa jako mlhovina Kalifornie a její charakteristická záře atomů vodíku je poháněna ultrafialovým světlem svítivé hvězdy Xi Persei bezprostředně od mlhoviny vpravo. Vpravo od středu je spletitá kupa mladých hvězd IC 348 a s ní sousedící mlhovina Letící duch. Na okraji molekulárního mračna je tmavými prašnými úponky spojená další hvězdotvorná oblast NGC 1333, která se nachází u pravého horního okraje tohoto širokoúhlého pohledu. Přes scénu slabě září roztažená mračna prachu, která se vznášejí stovky světelných let nad galaktickou rovinou a odrážejí hvězdné světlo z Mléčné dráhy.

Štítky: Star-formation, Prach, Molekulární mračno, Ngc1499, Galactic cirrus, Perseus, Ngc1333, Ic348