Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. listopad 2011

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. listopad 2011

Mlhovina Pelikán

Uznání a copyright: Martin Pugh

Ta výrazná emisní brázda v tomto svěžím koutu oblohy má označení IC 5067. Brázda je součástí větší emisní mlhoviny zřetelného tvaru s populárním názvem mlhovina Pelikán, měří asi 10 světelných let a sleduje křivky hlavy a krku kosmického pelikána. Podrobný obrázek mlhoviny Pelikán vznikl z úzkopásmových dat, která mapují emise atomů síry, vodíku a kyslíku do červené, zelené a modré barvy. Ty tmavé, fantastické tvary v pohledu jsou mračna chladného plynu a prachu opracované energetickým zářením z mladých, horkých, hmotných hvězd. Uvnitř těch tmavých útvarů ale hvězdy také vznikají. Například dvojnásobný výtrysk vyvěrající z vrcholku dlouhého tmavého úponku je výmluvným znamením vnořené protohvězdy katalogizované jako Herbig-Haro 555. Samotná mlhovina Pelikán, též známá jako IC 5070, je asi 2000 světelných let daleko. Mlhovina se nachází na severovýchod od jasné hvězdy Deneb vysokoletícího souhvězdí Labuť (Cygnus).

Štítky: Mlhovina Pelikán, Ic5067, Ic5070, Star-formation, Hh555