Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2014

Ocas galaxie Hamburger

Uznání a copyright: Martin Pugh

Na ostrém teleskopickém¨pohledu na NGC 3628 je vidět nafouknutý galaktický disk rozdělený tmavými prachovými pásy. Pochopitelně, že takový hloubkový portrét této vznešené, spirální galaxie, která je vidět z boku, některým astronomům vnukl myšlenku na její populární název galaxie Hamburger. Na snímku je blízko i malá galaxie, nejspíš satelit NGC 3628 a slabý, ale dlouhý slapový ohon. Tento nádherný vesmírný ostrov měří asi 100 000 světelných let a nachází se 35 miliónů světelných let daleko v severním jarním souhvězdí Lva. Její ohon dosahuje asi 300 000 světelných let, dokonce ještě za levý okraj širokoúhlého snímku. NGC 3628 se dělí o prostor v místním vesmíru s dalšími dvěma velkými spirálami M65 a M66, a toto uskupení je také známo jako Leo Triplet. Gravitační interakce s kosmickými sousedy nejspíše vytvořily slapový ohon, stejně jako rozsáhlé vzplanutí a zborcení disku této spirální galaxie.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc 628, Edge-on spiral, Leo triplet, Interacting galaxies, Tidal tail