Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2014

Příliš blízko černé díry

Uznání a copyright: Alain Riazuelo

Co byste uviděli, kdybyste přisli až k černé díře? Na obrázku vidíte počítačem generovaný obraz, který zvýrazňuje, jak by podivné věci byste viděli. Černá díra má tak silnou gravitaci, že se světlo k ní zřetelně ohýbá a způsobuje velmi neobvyklé vizuální zborcení. Každá hvězda na normálním políčku má alespoň dva jasné obrazy, každý na jedné straně černé díry. Blízko černé díry můžete vidět celou oblohu, světlo z každého směru se ohýbá kolem a vrací se zpět k vám. Původní mapa tohoto pozadí byla pořízena při infračervené přehlídce oblohy 2MASS a na ni jsou superponovány hvězdy z katalogu HD Henryho Drapera. Černé díry se považují za nejhustší formu hmoty a pro jejich existenci existují nepřímé důkazy v binárních hvězdných soustavách a ve středech kulových hvězdokup, galaxií a kvazarů.

Galerie: Čtvrteční částečné zatmění Slunce