Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. únor 2016

Splynutí černých děr

Uznání simulace: Simulating eXtreme Spacetimes Project

Stiskněte šipku a podívejte se, jak splynou dvě černé díry. Tato simulace, inspirovaná první přímou detekcí gravitačních vln zařízením LIGO, na videu zpomaleně ukazuje to, co se jinak děje během třetiny sekundy. Kosmické divadlo s černými děrami se hraje před hvězdami, plynem a prachem. Jak se obě černé díry po spirále blíží k sobě až nakonec splynou, tak jejich extrémní gravitace ohýbá světlo za nimi do Einsteinových prstenců. Neviditelné gravitační vlny vznikají při rychlém splynutí hmotných objektů, což ve viditelném obrazu způsobuje vlny a rázy uvnitř a vně Einsteinových prstenců, dokonce i po splynutí černých děr. Gravitační vlny ze zdroje zvaného GW150914 a detekované pomocí LIGO odpovídají sloučení dvou černých děr o hmotnosti 36 a 29 slunečních hmotností ve vzdálenosti 1,3 miliardy světelných let. Výsledná jediná černá díra má hmotnost 62 Sluncí, přičemž se zbylé 3 sluneční hmotnosti přeměnily do energie gravitačních vln.

Štítky: Černá díra, Gw150914, Zobrazení gravitační čočkou, Gravitační vlny, LIGO, Video