Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Astronomové změřili množství uhlíku a kyslíku v atmosféře exoplanety

Astronomové změřili množství uhlíku a kyslíku v atmosféře exoplanety

Umělecké ztvárnění exoplanety typu horkého jupitera
Autor: Sci-News.com

Při použití infračerveného spektrometru Immersion GRating INfrared Spectrometer (IGRINS) instalovaného na dalekohledu Gemini South Observatory na Cerro Pachon v Chile změřili astronomové poměr množství uhlíku vzhledem k vodíku (C/H) a kyslíku vůči vodíku (O/H) v atmosféře exoplanety WASP-77Ab typu horkého Jupitera. Stejnou metodou budou v budoucnu objevovány v atmosférách planet mimo Sluneční soustavu plyny biologického původu.

WASP-77Ab je gravitačně vázaný plynný obr zhruba 1,2krát větší a 1,8krát hmotnější než planeta Jupiter ve Sluneční soustavě. Obíhá kolem hvězdy WASP-77A spektrální třídy G8 jednou za 1,36 dne. Hvězda je známa také pod označením TOI-398, BD-07 436A a TYC 4697-201-1; soustava je vzdálená od Země 344 světelné roky a její poloha se promítá do souhvězdí Velryby.

WASP-77Ab je typem exoplanety označované jako horký Jupiter, protože se podobá Jupiteru ve Sluneční soustavě, avšak s vysokou teplotou asi 1 100 °C,“ uvádějí Michael Line z Arizona State University a jeho spolupracovníci.

Astronomové se rozhodli změřit složení atmosféry exoplanety WASP-77Ab aby zjistili, jaké prvky jsou v ní přítomny; porovnávali ji přitom s hvězdou, okolo které obíhá.

V důsledku své velikosti a teploty jsou planety typu horkého Jupitera skvělými laboratořemi pro měření obsahu atmosférických plynů a testování našich teorií vzniku planet,“ dodává Michael Line. „Potřebovali jsme si položit trochu jiné otázky. A naše analýzy schopností dalekohledu Gemini South ukázaly, že můžeme získat mimořádně přesná měření atmosféry.“

Ilustrace ukazuje, jak byla získána informace o atmosféře exoplanety WASP-77Ab na základě pozorování Autor: P. Smith/M. Line/S. Selkirk/ASU
Autor: P. Smith/M. Line/S. Selkirk/ASU
Na základě využití spektrometru IGRINS na dalekohledu Gemini South astronomové pozorovali tepelné záření během oběhu planety WASP-77Ab kolem mateřské hvězdy. Tento přístroj shromažďuje informace o přítomnosti a relativním množství různých plynů v její atmosféře.

Na základě spolehlivých měření vody a oxidu uhelnatého v atmosféře planety WASP-77Ab byli vědci schopni odhadnout poměry množství C/H a O/H, čemuž odpovídá atmosférický poměr uhlíku ke kyslíku C/O = 0,59 (sluneční hodnota je 0,55).

„Toto množství bylo v souladu s našimi očekáváními a přibližně stejné jako u hostitelské hvězdy,“ říká Michael Line. „Tato práce představuje průkopnickou ukázku toho, jak budeme v nepříliš vzdálené budoucnosti měřit u potenciálně obyvatelných planet přítomnost plynů biologického původu, jako je kyslík a metan.“

Vědecká práce byla publikována v časopise Nature.

Štítky: Dalekohled Gemini South, Složení atmosféry exoplanety, Exoplaneta WASP-77Ab