Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Planetární soustava s 5 planetami v souhvězdí Raka

Planetární soustava s 5 planetami v souhvězdí Raka

Planetární soustava kolem hvězdy 55 Cancri v souhvězdí Raka.
Astronomové oznámili objev již páté planety, obíhající kolem hvězdy 55 Cancri, což je hvězda v souhvězdí Raka. Tímto objevem se tato hvězda stala rekordmanem v počtu potvrzených exoplanet, obíhajících v této planetární soustavě.

Hvězda 55 Cancri (55 Cnc) se nachází v souhvězdí Raka, ve vzdálenosti 41 světelných let od Země. Má téměř stejnou hmotnost a stejné stáří jako naše Slunce. Dá se dobře pozorovat již v malém dalekohledu. Pátou planetu, obíhající kolem této hvězdy, objevili astronomové na základě tzv. Dopplerova jevu. Gravitační působení obíhající planety způsobuje, že se hvězda střídavě vzdaluje a střídavě se přibližuje k Zemi, což se dá pozorovat jako změny radiálních rychlostí hvězdy vůči Zemi. Tyto rychlosti se dají odvodit z velikosti posuvu spektrálních čar.

„Je úžasné sledovat naše schopnosti detekovat extrasolární planety ve stále hojnějším počtu,“ říká Alan Stern (NASA). „Objevili jsme planetární soustavu, bohatou na planety rozmanitých typů, podobně jako je tomu v naší Sluneční soustavě.“

Hmotnost nově objevené planety je přibližně 45krát vyšší než hmotnost Země. Její složení se může podobat planetě Saturn, stejně tak její vzhled. Jedná se o čtvrtou planetu v pořadí podle vzdálenosti od hvězdy 55 Cnc, která vykoná jeden oběh za 260 dnů. Její vzdálenost odpovídá tzv. zóně života (zóně obyvatelnosti), což je oblast v okolí hvězdy, kde průměrná teplota umožňuje na planetách s pevným povrchem existenci kapalné vody. Kolem mateřské hvězdy obíhá ve vzdálenosti přibližně 116,7 miliónu km, což je o něco méně než vzdálenost Země od Slunce, přičemž hvězda 55 Cnc vyzařuje poněkud menší množství energie (vzhledem k menšímu průměru).

„Obří plynné planety v naší Sluneční soustavě mají vesměs velké měsíce,“ říká Debra Fischerová, astronomka pracující na San Francisco State University a hlavní autorka článku, který bude v plném znění publikován v příštím čísle časopisu Astrophysical Journal. „Pokud obíhají měsíce i kolem této nově objevené exoplanety, potom zde mohou existovat jezera kapalné vody na kamenném povrchu případných měsíců.“

Debra Fischerová a Geoffrey Marcy (University of California, Berkeley) s týmem spolupracovníků objevili tuto planetu po pečlivém pozorování 2000 blízkých hvězd pomocí dalekohledu Shane Telescope (Lick Observatory, Mt. Hamilton), který se nachází východně od San Jose v Kalifornii a pomocí Keck Telescope (Mauna Kea, Havaj). Více než 320 měření radiálních rychlostí bylo potřebných k rozlišení gravitačního působení jednotlivých planet.

„Jedná se o první planetární systém s pěti planetami, obíhajícími kolem jiné hvězdy než Slunce,“ dodává Debra Fischerová. „Tomuto planetárnímu systému dominuje obří plynná planeta, obíhající po podobné dráze jako Jupiter ve Sluneční soustavě. Podobně jako planety ve Sluneční soustavě i většina planet, obíhajících kolem hvězdy 55 Cnc, se nachází na blízkých kruhových oběžných drahách.“

„Objev těchto pěti planet nám zabral 18 roků nepřetržitých pozorování na Lickově observatoři, která byla zahájena ještě před objevem prvních planet mimo naši Sluneční soustavu,“ říká Groffrey Marcy, který je rovněž autorem publikovaného článku. „Avšak objev 5 exoplanet, obíhajících kolem blízké hvězdy, je pouze první malý krok. Naším dalším cílem je objev planet podobných Zemi v cizích planetárních soustavách.“

Planety, obíhající kolem hvězdy 55 Cnc, jsou poněkud odlišné od planet v naší Sluneční soustavě. Planeta obíhající nejblíže mateřské hvězdy 55 Cnc, má pravděpodobně hmotnost srovnatelnou s planetou Uran, kolem hvězdy obíhá jednou dokola za necelé 3 dny ve vzdálenosti zhruba 5,6 miliónu km. Druhá planeta je o něco menší než Jupiter (0,824 hmotnosti Jupiteru). Kolem hvězdy obíhá ve vzdálenosti přibližně 18 miliónů km jednou za 14,7 dne. Třetí planeta má hmotnost srovnatelnou se Saturnem. Kolem mateřské hvězdy oběhne jednou za 44 dny ve vzdálenosti 35,9 miliónu km. Nově objevená planeta je čtvrtá v pořadí podle vzdálenosti. Zatím nejvzdálenější (poslední známá) exoplaneta má hmotnost 3,8krát větší než je hmotnost Jupitera. Kolem svého „slunce“ obíhá ve vzdálenosti přibližně 867,6 miliónu km. Jeden oběh přitom vykoná za 14 roků. Jedná se o jedinou známou obří exoplanetu, podobnou Jupiteru, nacházející se tak daleko od mateřské hvězdy, jako planeta Jupiter od Slunce. Jupiter obíhá kolem Slunce ve vzdálenosti 778 miliónů km jednou za 11,9 roku.

Na závěr ještě dodejme, že v současné době je známo již 264 tzv. extrasolárních planet (exoplanet), tj. planet nacházejících se mimo naši Sluneční soustavu.

Snímek planetky (52768) 1998 OR2

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Blíženců. Planetka se má během měsíce dubna stát výzkumným objektem radioteleskopu v Goldstone.