Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Pozorujte zákryt exoplanety!

Pozorujte zákryt exoplanety!

Model exoplanety HD17156 b
Výzva pro pozorovatele zákrytů hvězd exoplanetami. V září nastanou dva pozorovatelné zákryty (tranzity) HD17156 b Cas, což je tranzitující exoplaneta s nejdelší známou periodou (21,2 dne).

Dva zákryty během září
První zákryt nastává v noci ze 4. na 5. září 2008, ale pozor, je nutné začít pozorovat hned za soumraku, protože podle předpovědi zákryt začíná ve 19:43 SELČ, střed je ve 21:16 SELČ a konec tranzitu v 20:49 SELČ.

Druhý, ještě příznivější tranzit nastává hned následující oběh - v noci z 25. na 26. září 2008. To má exoplaneta přímo ideální pozorovací okno - začátek tranzitu nastane v 0:56 SELČ, střed ve 2:29 SELČ a konec ve 4:02 SELČ. To je tak ideální, že tuto noc by žádný pozorovatel s CCD kamerou neměl pozorovat nic jiného než právě tento objekt!

Nejdelší oběžná doba
Proč je tranzitující exoplaneta HD17156 b Cas právě tak zajímavá? Většina tranziterů má orbitální periodu den či dva, maximálně 5 dní. Čím delší perioda, tím větší velká poloosa oběžné dráhy a tím je menší pravděpodobnost, že bude docházet k pozorovatelným tranzitům. HD17156 b Cas má periodu 21,2 dne, takže šance, že nám tato exoplaneta dokáže zakrýt svou mateřskou hvězdu je skutečně malá. Přesto to ze Země vidíme. Přitom délka tranzitu je poměrně krátká - jen 186 minut. Je to způsobeno tím, že exoplaneta "b" kolem HD17156 obíhá po velmi výstředné oběžné dráze. Jde ve všech ohledech o výjimečný systém s velmi málo pozorovatelnými zákryty a tak bychom si neměli nechat ujít žádné pozorovací okno.

Zákryt hvězdy exoplanetou

Parametry tranzitu
Hvězdná velikost mateřské hvězdy: V=8,17 mag, hloubka poklesu 0,008 mag, délka tranzitu 186 minut. Hvězda je velmi jasná a tak je dostupná i pro malé přístroje a teleobjektivy. Souřadnice objektu (J2000): RA: 02 49 44.27, DE: +71 45 12.7, tedy souhvězdí Kassiopeji.

Tipy pro pozorování:
Pozorujte pokud možno minimálně 1 hodinu před začátkem tranzitu a 1 hodinu po předpovězeném konci tranzitu.
Expozici volte tak, abyste měli signál na snímcích od hvězdy u horní hranice linearity kamery. Pokud máte non-ABG 16ti bitovou CCD kameru, doporučený signál je 40 tisíc ADU. To platí i pro srovnávací hvězdu.
Použijte autoguiding. Zvýší se tím velice přesnost.
Pokud budete mít krátké expozice (pod 120s), doporučujeme surové snímky při zpracování skládat (funkce "Merge frames" v Muniwinu)
Před pozorováním si zkontrolujte, zda máte správně nastaven systémový čas v PC/notebooku.

Svá pozorování zasílejte Sekci pozorovatelů proměnných hvězd

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.

zákryt hviezdy [[SAO] 93083 5.2mag] Mesiacom gif