Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Protoplanetární disk HL Tauri

Protoplanetární disk HL Tauri

Protoplanetární disk HL Tauri z observatoře ALMA v Chile Autor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Protoplanetární disk HL Tauri z observatoře ALMA v Chile
Autor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Obrázek, který vidíte v úvodu článku, není počítačová simulace, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ukazuje na jedinečné možnosti nové vesmírné observatoře ALMA. Na snímku je oblak prachu kolem hvězdy označené jako HL Tauri v souhvězdí Býka a mezery v prachu mají mít původ ve vznikajících planetách kolem této hvězdy.

ALMA je zkratka pro Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, tedy soustavu radioteleskopů, které pracují v rádiové oblasti elektromagnetického záření. V současnosti jde o unikátní astronomickou observatoř, která nám bude přinášet množství nových a často překvapujících informací. Mezi takové patří i tento snímek, s nímž jsme se mohli setkat v galerii Astronomického snímku dne v pondělí.

Hvězda HL Tauri z HST a ALMA Autor: ALMA (ESO/NASA/NAOJ/NRAO)
Hvězda HL Tauri z HST a ALMA
Autor: ALMA (ESO/NASA/NAOJ/NRAO)
Antény radioteleskopu jsou schopny navzájem měnit polohu. V případě zveřejněné fotografie bylo dosaženo bezprecedentního detailu díky jejich přesunu až na 15 kilometrů od sebe (toto pozorování je součástí pozorovací kampaně s dlouhou základnou, která trvá od září do prosince 2014). Vzhledem k tomu, že jiné radioteleskopy pracující v milimetrové oblasti jsou schopny dosáhnout základny maximálně dva kilometry, jedná se o průlom v této oblasti. Navíc do budoucna se počítá s pozorováním na kratších vlnových délkách než v současnosti, což povede k ještě většímu detailu. Už teď je dosažená rozlišovací schopnost v případě této fotografie kolem 35 tisícin úhlové vteřiny, což ve vzdálenosti HL Tauri (450 světelných roků) činí asi pětinásobek vzdálenosti Země od Slunce. Tím je dosaženo lepšího rozlišení, než má běžně Hubbleův vesmírný dalekohled.

Hvězda HL Tauri je asi milión let stará, tedy vlastně mladá, z astronomického hlediska nedávno narozená hvězda. Disk prachu, který ji obklopuje, je původcem vzniku planet, ovšem teprve tento extrémně detailní snímek nám odhaluje, jak tento proces probíhá. Zatímco snímek v úvodu ukazuje samotný protoplanetární disk, druhý obrázek vlevo ukazuje porovnání tohoto snímku s předchozím záběrem z HST. Níže je pak vidět porovnání vznikajícího systému HL Tauri se Sluneční soustavou. Snímek je skvělý i díky tomu, že ALMA se umí podívat skrz oblak, který ve viditelné oblasti spektra zakrývá hvězdu samotnou.

Protoplanetární disk HL Tauri v porovnání s rozměry sluneční soustavy Autor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Protoplanetární disk HL Tauri v porovnání s rozměry sluneční soustavy
Autor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)
Zajímavé je, že podle snímku by takové mezery v protoplanetárním disku měly být vytvořeny téměř jistě velkými protoplanetami. Ovšem u takto mladých hvězd se s tak velkými protoplanetami dosud příliš nepočítalo. Hvězda HL Tauri je podobná našemu Slunci, a tak je nanejvýš názorné si díky podobným snímkům uvědomit, jak to v oblasti, kde žijeme, vypadalo asi před 4,5 miliardami let. Snímek však také nutně musí vyvolat změny v dosud platných teoriích o vzniku planet kolem mladých hvězd.

ALMA je mezinárodní projekt ESO s dalšími zeměmi ze severní Ameriky, východní Asie a s Chile, kde se nachází 5 000 metrů vysoko v Andách.

Zdroje a doporučujeme:
[1] Revolutionary ALMA image reveals planetary genesis
[2] Astronomický snímek dne 10. 11. 2014
[3] Informace o observatoři ALMA