Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  První pozorování zákrytu hvězdy exoplanetou v ČR

První pozorování zákrytu hvězdy exoplanetou v ČR

V dnešní době známe už více jak sto exoplanet. Většina znich byla objevena pomocí změn radiálních rychlostí mateřskéhvězdy. V poslední době se ale začíná prosazovat jiný způsobdetekce exoplanet - pokud máme štěstí, dochází k přechodůmexoplanety před mateřskou hvězdou a my pozorujeme periodicképoklesy jasnosti. Díky malým rozměrům planet je aleamplituda velmi malá (několik málo setin magnitudy) adetekce obtížná.

V srpnu letošního roku oznámil mezinárodní tým astronomůobjev exoplanety kolem hvězdy 11. hvězdné velikosti (jenazývána TrES-1 = GSC 2652-1324) v souhvězdí Lyry právěpomocí fotometrické metody. Oběžná doba planety je asi 3.03dne, její hmotnost asi tři čtvrtiny hmotnosti Jupiteru avelká poloosa dráhy 0.04 AU. Hvězda se během zákrytu zeslabíasi o 2.5%. Podrobnější informace o hvězdě jsou k dispozicina astro-ph/0408421 a na www.astro.cz.

V noci z 1. na 2. září pozoroval zákryt TrES-1 belgickýamatérský astronom Tonny Vanmunster. Za tři dny (tj. v nociz 4. na 5. září) už jsem společně s Tonnym pozoroval zákrytTrES-1 i já pomocí 40cm dalekohledu Hvězdárny a planetáriaMikuláše Koperníka v Brně, který je vybavený CCD kamerouST-7. Pro získání maximálního poměru signálu k šumu jsemnepoužil žádný filtr a expoziční dobu jsem zvolil na 45sekund. Po zpracování více jak 400 snímků pomocí programuCMunipack za užití čtyř srovnávacích hvězd a zprůměrováníkaždých pěti snímků se ukázala světelná křivka, kterou vidíte na obrázku. Kliknutím na graf jej zobrazíte v plném rozlišení.

TrES-1 je teprve druhou hvězdou, u níž se podařilo pozorovatzákryty exoplanetou i amatérským astronomům a pokud jeautorovi těchto řádků známo (pokud je tomu jinak, prosím osdělení!), jedná se o první pozorování exoplanety z územíČR.

S pozdravem,
Ondřej Pejcha
BRNO-sekce pozorovatelů proměnných hvězd
Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka

P.S. Během pozorování TrES-1 byla objevena i nová proměnnáhvězda typu W UMa ve stejném poli. Informace o ní jsou kdispozici na stránkách http://var.astro.cz/pejcha/newvar podnázvem "Pej 025" - jedná se o 25. proměnnou hvězdu, kteroujsem objevil. Proměnnost hvězdy byla potvrzena i finskýmipozorovateli, kterým se ale bohužel na samotný zákryt TrES-1zatáhlo.

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.