Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Cassiopeia A - barevný pozůstatek náhlé smrti hvězdy

Cassiopeia A - barevný pozůstatek náhlé smrti hvězdy

Cas-A.jpg
Nová fotografie, pořízená pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST, poskytuje detailní pohled na roztrhaný a roztřepený pozůstatek po výbuchu supernovy, známý jako Cassiopeia A (Cas A). Jedná se o nejmladší známý pozůstatek po explozi supernovy v naší Galaxii.

Publikovaný snímek vznikl jako kompozice 18 samostatných fotografií, pořízených pomocí kamery ACS (Advanced Camera for Surveys) na palubě HST, který ukazuje pozůstatek supernovy Cas A jako rozbitý prstenec z jasných vláknitých a chomáčovitých výtrysků plynného materiálu, představující komplexní a složitou strukturu roztříštěných plynných fragmentů. Tyto obrovské víry explodujícího materiálu byly zahřáté teplem, vzniklým při průchodu rázové vlny.

Různorodé zbarvení rozpínajících se plynů naznačuje jejich rozdílné chemické složení. Jasné zelené výtrysky jsou bohaté na kyslík, červené a fialové oblasti obsahují síru, zatímco modrá oblaka jsou složena především z vodíku a dusíku.

Cas A je pozůstatek po výbuchu supernovy, což je explozivní způsob zániku masivní hvězdy, která se předtím smrštila v důsledku své vlastní hmotnosti a gravitace. Smršťující se hvězda následně vybuchne a odhodí své vnější vrstvy do okolního prostoru při explozi, která může krátkodobě přezářit celou mateřskou galaxii.

Pozůstatek po výbuchu supernovy, označovaný jako Cas A, je relativně mladý. Jeho stáří se odhaduje přibližně na 340 let. Hubblův kosmický dalekohled jej pozoroval několikrát za účelem zjištění změn rychlosti rozpínání filamentů. V průběhu poslední pozorovací kampaně, kdy byly pořízeny dva soubory fotografií, je dělilo od sebe 9 měsíců (březen až prosinec 2004). Dokonce i v takto krátkém časovém odstupu můžeme na fotografiích pořízených pomocí HST, které jsou mimořádně ostré, pozorovat probíhající rozpínání vzniklé mlhoviny.

casA_Chandra.jpg

Porovnání obou souborů snímků ukazuje, že jasný proud materiálu, viditelný v oblasti levého horního okraje pozůstatku, se pohybuje velmi vysokou rychlostí: 50 miliónů km/h!!! To je dostatečná rychlost pro překonání vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem za 30 sekund! Velmi zřetelně je vidět tento výtrysk na snímku v nepravých barvách, který byl pořízen na základě dat z rentgenové družice Chandra X-Ray Observatory.

Cas A se nachází ve vzdálenosti 10 000 světelných let od Země v souhvězdí Cassiopeia. Výbuchy supernov jsou ve vesmíru hlavními zdroji prvků mnohem složitějších než kyslík, které jsou vytvořeny v extrémních podmínkách, doprovázejících tuto událost. Komplexní výzkum blízkého a relativně mladého pozůstatku po výbuchu supernovy je mimořádnou příležitostí pro pochopení vývoje vesmíru.

Mliečna cesta