Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Hvězdná erupce deset miliardkrát silnější než sluneční

Hvězdná erupce deset miliardkrát silnější než sluneční

Noční pohled na budovu teleskopu JCMT
Autor: James Clerk Maxwell Telescope

Pomocí havajského radioteleskopu James Clerk Maxwell Telescope (JCMT) o průměru 15 m, který je schopen přijímat submilimetrové záření, astronomové zaregistrovali hvězdnou erupci 10 miliardkrát silnější než pozorované sluneční erupce. Jedná se o historický objev, který by mohl pomoci zodpovědět desítky let staré otázky týkající se původu Slunce a planet, dávající možnost nahlédnout do procesu vzniku nebeských těles.

Objev erupce této mohutnosti se mohl podařit pouze na Havaji,“ říká Steve Mairs, astronom a hlavní vědecký pracovník týmu, který objevil tento hvězdný úkaz. „Prostřednictvím teleskopu JCMT jsme studovali zrod blízké hvězdy jako příležitost k pochopení vzniku a vývoje naší Sluneční soustavy. Pozorování erupcí u nejmladších hvězd je nová oblast výzkumu a poskytuje příležitost k nahlédnutí do fyzikálních podmínek v těchto soustavách. Toto je jedna z možností, jak postupovat směrem k získání odpovědi na přetrvávající otázky týkající se prostoru, který nás obklopuje.“

SCUBA-2 je submilimetrový bolometr o velikosti 10 000 pixelů pracují na vlnových délkách 450 a 850 mikronů Autor: James Clerk Maxwell Telescope
Autor: James Clerk Maxwell Telescope
Vědecký tým JCMT Transient Survey zaznamenal erupci u hvězdy vzdálené 1 500 světelných let pomocí teleskopu s nejmodernější vysokofrekvenční rádiovou technologií a pomocí důmyslné techniky analýzy získaného zobrazení. Astronom Steve Mairs identifikoval původní data, která byla získána velmi podchlazenou kamerou SCUBA-2 umístěnou na dalekohledu, která byla udržována v provozu při teplotě -273,06 °C.

Erupce mohla být pravděpodobně způsobena poruchou v silném magnetickém poli v důsledku trychtýřovitě padajícího materiál na mladou zvětšující se hvězdu, která získává hmotu ze svého okolí. Tato událost nastala v jednom z nejbližších regionů rodících se nových hvězd – v Mlhovině v Orionu (Orion Nebula). Událost trvala pouze několik hodin.

Teleskop JCMT se nachází poblíž vrcholu sopky Mauna Kea a je největším a jediným zařízením na severní polokouli umožňující takovýto typ objevu. Pozorování hvězdných erupcí bylo uskutečněno jako součást sledovacího programu astronomů celého světa, kteří využívají JCMT k pozorování téměř 1 000 blízkých hvězd nacházejících se v nejranější etapě svého vývoje.

[2] spaceref.com

Štítky: Hvězdná erupce, Radioteleskop JCMT

34. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 19. 8. do 25. 8. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer můžeme pozorovat nízko nad jihem Jupiter a Saturn. Konjunkce Marsu a Venuše proběhne na snímcích SOHO. Aktivita Slunce je velmi nízká. Očekáváme bezpilotní test Sojuzu. Sonda Chandrayyan-2 je na cestě k Měsíci. Problémy s padáky ExoMars 2020 pokračují. Známe čtyři kandidáty na odběr vzorků z Bennu. Parker Solar Probe se potřetí zanoří ke Slunci. Před 30 lety prolétl Voyager 2 kolem Neptunu a zmapoval tak poslední do té doby neprozkoumanou velkou planetu a její měsíce.