Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Nova Aql 2005

Nova Aql 2005

Dne 10.6. 2005 oznámil Grzegorz Pojmanski, Warsaw University Astronomical Observatory (vsnet-alert 8440) z projektu ASAS (The All Sky Automated Survey), že byl detekován nový objekt - nova nebo trpasličí nova o jasnosti 11mag. Objekt se nadále zjasňoval

Nova Aql 2005 = ASAS 190512+0514.2
RA = 19h 05m 12s
DEC = +05d 14'.2

Během posledních dvou dnů se objekt nadále zjasňoval a dne 12.6.2005 oznámil T.Kato výsledky spektroskopie objektu od M. Fujii (Fujii Bisei Observatory). Tato data potvrzují, že objekt je skutečně klasická nova a to typu FeII. Ve spektru se objevily silné emisníBalmerovy čáry. Rozšíření čáry H-alfa odpovídá rychlostem rozpínání 1200km/s.

Spektrum

MAPKY:NAQL2005
NAQL2005_DSS

Zdroj: VSNET

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.