Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Přijeďte na 59. praktikum o proměnných hvězdách

Přijeďte na 59. praktikum o proměnných hvězdách

Pozorování proměnných hvězd v kopuli
Autor: Martin Mašek

Sekce proměnných hvězd a exoplanet ČAS, ve spolupráci s hvězdárnou ve Valašském Meziříčí, pořádá 59. praktikum pro pozorovatele proměnných hvězd, které proběhne 24. - 31. srpna 2019.  Máte-li zájem o astronomická pozorování, která mohou posloužit vědě, tak je praktikum určeno přímo pro vás! Na praktiku se pozorovatelé naučí základům pozorování se CCD kamerami a digitálními zrcadlovkami. Můžete zde napozorovat svůj první tranzit exoplanety, nebo dokonce objevit novou proměnnou hvězdu! Praktikum je zvláště vhodné i pro začínající pozorovatele a studenty.

TÉMATA PRAKTIKA

„Pouze tato hvězda je zajímavá !!“ Autor: Jiří Liška
„Pouze tato hvězda je zajímavá !!“
Autor: Jiří Liška
Účastníci praktika se budou moci seznámit s postupy fotometrie pomocí CCD kamer a digitálních zrcadlovek - při jasném počasí se budou aktivně pozorovat proměnné hvězdy a tranzity exoplanet, seznámíme se s novými funkcemi programu SIPS pro ovládání CCD kamer a zpracování snímků. Po celkem úspěšném nastartování programu pozorování eruptivních hvězd budeme hledat případné další pozorovatele a seznámíte se s dosavadními výsledky. Zazní i přehled informací ze světa zákrytových dvojhvězd pozorovaných ve Valašském Meziříčí za posledních pět let.

Podrobný program bude upřesněn.

PŘIHLÁŠKY

Ukončení příjmu přihlášek je stanoveno na 24. 7. 2019. Přihlásit se můžete přes online formulář

V přihlášce prosím vyplňte údaj o vašich dosavadních pozorovacích zkušenostech (nebojte se vyplnit i to, že nemáte žádné pozorovací zkušenosti – rádi vás naučíme novým věcem)!

MÍSTO KONÁNÍ PRAKTIKA

Hvězdárna Valašské Meziříčí Autor: Martin Mašek
Hvězdárna Valašské Meziříčí
Autor: Martin Mašek
Praktikum se bude konat v areálu hvězdárny ve Valašském Meziříčí. Hvězdárna se nachází na hlavním tahu silnice č. 57 směr Hranice na Moravě – Vsetín (i obráceně).

Adresa hvězdárny: Vsetínská 941/78, GPS: 49°27'49.523" N, 17°58'25.168" E, mapa: https://mapy.cz/s/tvT1

SPOJENÍ HROMADNOU DOPRAVOU

Železniční stanice Valašské Meziříčí je frekventovaná a staví zde i mezinárodní rychlíky. Z nádraží je možné dojet na hvězdárnu místní autobusovou dopravou, ale je dosti sporadická a zpravidla nereaguje na příjezdy vlaků. Na hvězdárnu se dá dojít pěšky cca za 30 minut.

UBYTOVÁNÍ A CENA PRAKTIKA

Ubytování je možné v místě hvězdárny v tzv. Škvorníku pro 20 osob – rozdělení 8 +12 osob. Čtyři osoby se budou moci ubytovat v technické budově hvězdárny.
Cena praktika:

• Nečlen sekce SPHE - 800 Kč
  • Člen sekce SPHE - 700 Kč
  • Student - 450 Kč

Cena zahrnuje platbu za týdenní ubytování a výdaje za drobné občerstvení.

Náročnější účastníci mají možnost se ubytovat v některých blízkých ubytovnách za celkem přijatelné ceny, viz například - http://www.semach.cz/ubytovani.html
Cena praktika pro ty, kteří nebudou mít ubytování na hvězdárně: 150 Kč

STRAVOVÁNÍ

Každý účastník si zajišťuje stravování individuálně. Stravování je možné v restauraci Orion (pouze obědy - cca 30m od hvězdárny), pro netrénované jedince porce vystačí i na večeři. V okolí hvězdárny se nachází několik obchodů s potravinami (Albert má otevřeno do 20 hodin).
​Velmi skromně zařízená kuchyňka se nachází v technické budově hvězdárny (mikrovlnná trouba, rychlovarná konvice, vařič).

DOPLŇKOVÝ PROGRAM

Poslední večeře páně astronomů před odjezdem do svých domovů. Autor: Jiří Liška
Poslední večeře páně astronomů před odjezdem do svých domovů.
Autor: Jiří Liška
Celotýdenní relaxační procvičování pro utužení organismu pro zdárné zvládání nočních pozorování (oblíbené cviky - souboj s gravitací, najdi gama záblesk a podobně :-)

Celodenní horský výlet na Pustevny, pěší výlet z Rožnova, alternativní výlet pro zdatné - výjezd na Pustevny na kole po cyklostezce vedoucí z Valašského Meziříčí na Prostřední Bečvu.

Bowling.
Nedílnou součástí bude i opékání špekáčků.
Bude i více volného času na relaxaci po nočním pozorování.

POZOROVACÍ TECHNIKA

Vlastní přístrojové vybavení účastníků je vítáno (dalekohledy, montáže, CCD kamery, digitální zrcadlovky) - není to však nezbytné. Pro účastníky, kteří nemají vlastní techniku bude během praktika k dispozici hvězdárenská technika, s níž budou moci pozorovat. V případě přenosných montáží s dalekohledy bude možnost jako záznamové zařízení použít vlastní přístroj (CCD, DSLR). Účastníci praktika se též mohou zaučit pracovat se Sekčním setem - jde o dálkově ovládaný dalekohled se CCD kamerou. Sekční set je vhodný pro ty, co nemají vlastní vybavení a i po skončení praktika by měli zájem pokračovat v pozorování proměnných hvězd..

Dalekohledy v kopulích

• Celestron SCT 355/2460 + CCD MII G2-1600
  • Celestron SCT 280/1765 + CCD MII G2-4000
  • Sky-Watcher NWT 254/1200 + CCD MII G2-402
  • Zeiss coudé 150/2250 mm + hledáček

Přenosné montáže s dalekohledy (nutno přivést vlastní záznamové zařízení - CCD/DSLR)

• HEQ 5 + TSC/CEL 120/1000
  • C8S GT + Celestron 200mm/2000mm
  • Sky-Watcher EQ6 AZ goto synscan + Sky-Watcher astrograf 200/800 mm
  • Montáž Sky-Watcher NEQ-6 – bez dalekohledu (nutno přivést vlastní dalekohled/objektiv a záznamové zařízení - CCD/DSLR)

Těší se na Vás
Ladislav Šmelcer,
Hvězdárna Valašské Meziříčí, Vsetínská 78
místopředseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet
Kontakt: lsmelcer@seznam.cz

Společná fotografie praktikantů je také tradicí Autor: Jiří Liška
Společná fotografie praktikantů je také tradicí

[1] Sekce proměnných hvězd a exoplanet ČAS

Ladislav Šmelcer

Narozen v roce 1966 v Liberci, kde byl také zasažen astronomií již za raného mládí. Hlubšího vzdělání v astronomii se mu dostalo na pomaturitním studiu ve Valašském Meziříčí v letech 1988 - 1990. Prostředí se mu natolik zalíbilo, že na Hvězdárně Valašské Meziříčí pracuje od roku 1996 doposud. Hlavním jeho zájmem je fotometrie proměnných hvězd.

Štítky: Sekce proměnných hvězd a exoplanet

39. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 9. do 3. 10. 2021. Měsíc bude kolem poslední čtvrti a v neděli zakryje jednu jasnější hvězdu. Aktivita Slunce je nízká. Očekáváme start další z družic série Landsat z kalifornského kosmodromu Vandenberg. Probíhají přípravy na misi Sojuz MS-19, která má k ISS vynést i režiséra a herečku. Před padesáti lety odstartovala k Měsíci sovětská sonda Luna 19.

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar).

Snímek komety C/2019 O3 (Palomar). Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa se na obloze pohybovala souhvězdím Draka. Vzdálenost od Země 8.796 au, od Slunce 8.896 au. Rychlost pohybu po obloze 0.16 arcsec/min, jasnost podle efemeridy 17.7 mag.