Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  50 mil euro pro nové sondy

50 mil euro pro nové sondy

ESA v příštích letech utratí 50 milionů euro projekt sond nové generace. Ty budou levnější a chytřejší. Plán je založen na komponentách použitelných pro různé sondy. Nové sondy se tedy nebudou připravovat od nuly, ale základní sytémy budou připraveny.

Peníze ušetřené na základních systémech bude možné použít na přípravu většího množství experimentů. Stejné množství peněz tedy umožní mnohem přesnější a podrobnější zkoumání vesmíru.

Systém vícenásobně použitelných komponent byl použit při přípravě sondy Integral. Ta využívá některé systémy vyvinuté pro rentgenovou observatoř XMM-Newton.

Další obdobnou sondou bude Mars Express startující příští léto, který bude využívat hardware připravený pro sondu Roseta.

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200