Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  50 mil euro pro nové sondy

50 mil euro pro nové sondy

ESA v příštích letech utratí 50 milionů euro projekt sond nové generace. Ty budou levnější a chytřejší. Plán je založen na komponentách použitelných pro různé sondy. Nové sondy se tedy nebudou připravovat od nuly, ale základní sytémy budou připraveny.

Peníze ušetřené na základních systémech bude možné použít na přípravu většího množství experimentů. Stejné množství peněz tedy umožní mnohem přesnější a podrobnější zkoumání vesmíru.

Systém vícenásobně použitelných komponent byl použit při přípravě sondy Integral. Ta využívá některé systémy vyvinuté pro rentgenovou observatoř XMM-Newton.

Další obdobnou sondou bude Mars Express startující příští léto, který bude využívat hardware připravený pro sondu Roseta.

38. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 14. 9. do 20. 9. 2020. Měsíc bude v novu. Pokračuje ideální večerní viditelnost dvojice velkých planet Jupiteru a Saturnu. Stále se zlepšuje i viditelnost planety Mars. Ráno můžeme vidět jasnou Venuši, která projde kolem Jesliček. Aktivita Slunce je nízká. Na ranní obloze bude vidět slabý kužel zvířetníkového světla. Prohlédneme si detailně mlhoviny v souhvězdí Labutě. V týdnu jsou v plánu dva čínské starty v jednom dni a dva starty z mysu Canaveral. Před 105 lety se narodil John Dobson, který přinesl amatérským astronomům zajímavou konstrukci dalekohledu.