Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Anousheh Ansari bude první kosmickou turistkou

Anousheh Ansari bude první kosmickou turistkou

Anousheh_Ansari.jpg
Federální kosmická agentura Ruska oficiálně oznámila, že na podzim roku 2007 odstartuje do vesmíru na palubě kosmické lodi Sojuz Anousheh Ansari, která má íránský původ. Samozřejmě že se nebude jednat o oficiální rusko-íránský kosmický let. Paní Anousheh Ansari má americké občanství a svůj kosmický let si zaplatí sama. Stane se tak první kosmickou turistkou. Anousheh Ansari je známa především tím, že společně se svou rodinou přispěla značnou finanční částkou na rozvoj kosmické turistiky (především poskytla významnou finanční částku pro cenu Ansari X-Prize).

Dne 5. května 2006 oficiálně oznámil náčelník pilotovaných letů Federální kosmické agentury (Roskosmos) Alexej Krasnov, že náhradníkem japonského kosmického turisty Daisuke Enomota bude občanka USA íránského původu Anousheh Ansari. Enomoto se připravuje ke kosmickému letu na palubě kosmické lodi Sojuz, jejíž start je naplánován na podzim roku 2006.

"V současné době byla podepsána dohoda, že se paní Anousheh bude připravovat ke kosmickému letu jako náhradník japonského kosmonauta. Kromě toho se počítá s tím, že se na podzim roku 2007 vydá do vesmíru jako neprofesionální účastník kosmického letu," informoval Krasnov. Jak dále informoval zástupce organizace Roskosmos, o letenku má zájem také bývalý spolupracovník společnosti Microsoft Charles Simoni. U Simoniho se však objevily některé problémy, spojené s jeho činností, takže může dojít ke změně jeho plánů. "Proto jsou šance na start Anousheh Ansari v roce 2007 velmi vysoké. V únoru 2006 absolvovala lékařské testy a byla shledána způsobilou absolvovat kosmický let," doplnil Alexej Krasnov.

Anousheh Ansari se narodila v roce 1967 v Teheránu, po islámské revoluci se její rodina přestěhovala do USA. Zde v roce 1993 společně se svým manželem Hamidem a bratrem Amirem založila společnost Telecom Technologies, zabývající se výrobou telekomunikačních zařízení. Tato činnost přinesla rodině Ansari mnohamiliónové zisky. V roce 2000, po spojení se společností Sonus Networks, vznikla investiční společnost Prodea Inc.

V období posledních několika let se celá rodina Ansari aktivně zabývala investicemi v oblasti kosmické turistiky. V lednu 2004 se společnost Prodea stala hlavním sponzorem Ceny X (X-Prize) v hodnotě 10 miliónů dolarů za uskutečnění prvního soukromého suborbitálního letu podle zadaných podmínek. Vzhledem k poměrně vysokému finančnímu příspěvku byla následně cena přejmenována na Ansari X-Prize. V říjnu 2004 cenu získala společnost Mojave Aerospace Ventures, jejíž dopravní prostředek SpaceShipOne dvakrát překonal v intervalu dvou týdnů výšku 100 km.

V únoru letošního roku podepsala společnost Prodea se společností Space Adventures, která se zabývá získáváním zájemců pro soukromé pilotované lety na lodích Sojuz, dohodu o financování výroby suborbitálních kosmických prostředků Explorer v ruském závodě im. Mjasičeva. Současně se společnost Space Adventures za podpory společností Prodea dohodla na využití letišť ve Sjednocených Arabských Emirátech a v Singapuru za účelem suborbitálních startů dopravních prostředků Explorer. Třetí kosmodrom bude realizován na území USA. Investice do rekonstrukce vybraných letišť a do zajištění suborbitálních startů se odhadují na 500 miliónů dolarů.

Podle neoficiálních informací z dobře informovaného zdroje v organizaci Roskosmos se Anousheh Ansari dohodla současně s podpisem výše zmíněné smlouvy se společností Space Adventures také na možnosti zajištění skutečného kosmického letu. Paní Anousheh vyslovila přání neabsolvovat jen suborbitální let, během kterého lze dosáhnout beztížného stavu v trvání pouhých několika minut, ale zúčastnit se letu na palubě ruské kosmické lodi Sojuz v trvání zhruba 8 dnů.