Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Beagle 2 stále mlčí

Beagle 2 stále mlčí

29.12.2003 - 18:00 hod - v Londýně oznámil člen řídícího týmu Beagle 2, Colin Pillinger, že jednou z možností, proč se nepodařilo navázat se sondou spojení, je její zřícení do kráteru. Kráter, jehož průměr je odhadován na cca 1 km, byl objeven americkou sondou Mars Global Surveyer na snímcích, které byly pořízeny krátce před přistáním sondy Beagle 2. Byla by to obrovská smůla, trefit se ze Země do "golfové jamky" na Marsu.

- iDnes
- ESA - Mars Express
- řídicí středisko Mars Express - web kamera
- home page Beagle 2

27.12.2003 - 18:30 hod - Vědci a technici z ESA marně čekali na signál od Beagle 2. Signál nebyl zachycen ani na pátý pokus sondou Mars Odyssey (NASA) z oběžné dráhy planety Mars, ani anglickým teleskop "Jodrell Bank radio telescope". Do dalšího pátrání po signálu sondy Beagle 2 byl zapojen i radioteleskop Stanfordské univerzity v Kalifornii. Další šancí pro navázání spojení bude změna oběžné dráhy kosmické sondy Mars Express, čehož se dočkáme po 4. lednu 2004.

27.12.2003 - 9:30 hod - Stále nebyl zachycen žádný signál o Beagle 2. Kromě Mars Odyssey (NASA) z oběžné dráhy planety Mars, pátrá po signálu z Beagle 2 i anglický teleskop "Jodrell Bank radio telescope", ovšem také bez úspěchu. Nyní čekáme na zprávy z možného spojení, které mělo nastat v 7.15 CET.

26.12.2003 - 23:20 hod - "Žádný signál od Beagle 2 nebyl detekován". Je to další smutná zpráva z oblasti průzkumu planety Mars. Další příležitost pro možné spojení je zítra v 7.15 CET.

25.12.2003 - 10:21 hod - Zatím není jisté, zda modul Beagle 2 přistál v pořádku na Marsu. Jisté je jen to, že sonda Mars Express úspěšně vstoupila na oběžnou dráhu rudé planety. Úspěšné přistání modulu Beagle 2 musí nad místem dopadu potvrdit americká družice Mars Odyssey. Družice Mars Odyssey měla podle harmonogramu zachytit signál o přistání sondy na Marsu v půl osmé ráno SEČ. První pokus však nebyl úspěšný. "Je to trochu zklamání, ale není to konec světa. Nečiňte závěr, že jsme loď (modul) ztratili," řekl vědecký šéf evropské mise Colin Pillinger, který dále podotkl, že příští možnost kontaktu mezi Beagle-2 a Mars Odyssey bude ve okolo půlnoci ze čtvrtka na pátek a další v pátek.

Hviezdokopy Chí a h Per