Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Brněnská vesmírná revoluce na oběžné dráze

Brněnská vesmírná revoluce na oběžné dráze

Pomocný stupeň rakety Vega (Attitude Vernier Upper Module - AVUM) s družicemi na dispenseru Small Spacecraft Mission Service (SSMS), který vyrobila česká firma S.A.B. Aerospace
Autor: ESA - J. Huart

Již brzy odstartuje v případě dobrého počasí z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně raketa Vega. Pro nás jde o speciální start, protože na špici bude poprvé nosič družic (tzv. dispenser) brněnské firmy S.A.B. Aerospace, který vynese do vesmíru najednou 53 družic při jediném startu. Tímto počinem se přiblíží doprava nákladu do vesmíru více subjektům nejen díky nižší ceně, ale hlavně díky kompletnímu servisu a času, za který se družice dostane na palubu rakety a poté na nízkou oběžnou dráhu kolem Země. Komentovaný přímý přenos startu rakety bude možné sledovat na mall.tv. Aktualizace: Start byl přesunut z důvodu nepřízně počasí nejprve z pátku na neděli a v sobotu byl opět posunut z důvodu silného větru ve větších výškách. Na nový termín startu čekáme.

Váží pouze 252 kg, ale unese pětkrát více nákladu

Tzv. dispenser firmy S.A.B. Aerospace je vyrobený ze speciálních sendvičových panelů z uhlíku a hliníku, které firma vyvinula a pro vesmírný let také certifikovala. Je unikátní v tom, že přestože konstrukce váží pouze 252 kg, unese až tunu a půl nákladu. Díky tomu se do vesmíru může dostat v rámci jednoho letu výrazně větší množství družic, které dosud čekaly až několik měsíců, než odstartuje raketa s některou z velkých družic, ke kterým bude možné menší družici připojit. Na dispenser je možné umístit až 16 menších, nebo dokonce 96  nejmenších satelitů.

Dispenser ve výrobní hale Autor: S.A.B. Aerospace
Dispenser ve výrobní hale
Autor: S.A.B. Aerospace
“Firem nebo institucí, které mají zájem vynést menší družici na orbit kolem Země, jsou desítky – od vládních agentur až po univerzity. A to i při dosavadní enormní ceně a čekací době v řádech měsíců či roků,” říká ředitel S.A.B. Aerospace Petr Kapoun a doplňuje: “Díky našemu systému se výrazně snižují náklady i možnosti dopravy. Rakety VEGA mohou s dispenserem a družicemi létat i několikrát ročně.”

Revoluce v dopravě družic do vesmíru

Vesmírné mise a doprava družic do vesmíru tak už nejsou díky české obdobě americké společnosti SpaceX otázkou vládních a vojenských projektů. Zapojit se už dnes může řada vědeckých a vzdělávacích institucí včetně komerčních subjektů, které mohou využít nižších nákladů a do vesmíru se dostat.

Na obrázku je zleva horní stupeň rakety Vega Zefiro-9, dále Attitude Vernier Upper Module (AVUM), který pomáhá umístit náklad na vhodnou oběžnou dráhu a samotný dispenser české firmy S.A.B. Aerospace s družicemi pod aerodynamickým krytem Autor: ESA - J. Huart
Autor: ESA - J. Huart

S.A.B. Aerospace umožňuje zájemcům z celého světa nejen dopravit náklad do vesmíru, ale postará se také o kompletní administrativní, legislativní  a technické zajištění. “Dříve museli zájemci o vynesení nákladu do vesmíru čekat někdy až dva roky na čekací listině, než se uvolní místo pro několik málo satelitů po boku nějakého většího. Poté musela firma odvézt satelit do Francouzské Guyany a postarat se o kompletní administraci. Jistě si dokážete představit náročnost celé operace - jen náklady na jedno vypuštění rakety VEGA jsou 40 milionů eur,” říká Petr Kapoun a dodává. “Dnes nám klient přiveze satelit do Brna, my ho v naší laboratoři umístíme společně třeba s 50 dalšími satelity na dispenser, a protože je naše hala klasifikována jako celní sklad, může z něj osazený dispenser putovat rovnou na kosmodrom, kde je připevněn na raketu a následně startuje. Celý proces od objednávky až po start rakety jsme zkrátili až na 7-8 týdnů a zlevnili o miliony korun.”

Aerodynamický kryt rakety Vega pro první misi dispenseru české firmy S.A.B. Aerospace Autor: ESA - M. Pedoussaut
Autor: ESA - M. Pedoussaut

Brno na „mapě“ kosmického vývoje, česká vlajka na plášti evropské rakety

V rámci vývoje dispenseru museli inženýři v brněnském Technologickém parku provést mnoho analýz a výpočtů, aby prokázali, že vše bude fungovat, jak má. Celý projekt zastřešuje ESA – Evropská vesmírná agentura. Díky vývoji dispenseru se naše republika dostala do centra pozornosti a na mapu v rámci evropského prostoru.

“Ve chvíli, kdy chcete dodávat součástku do rakety, musíte mít nejen know-how, ale daná země musí do projektu vložit peníze. Za to dostane umístění vlajky na raketě i možnost rozhodovat. Dosud se jenom 6 zemí podílelo na programu raket Vega a Česko je sedmou, díky čemuž konečně získáváme skutečný přístup do vesmíru,” říká Petr Kapoun.

Raketa VEGA s brněnským dispenserem měla startovat již loni na podzim, její první start však zdržely problémy na straně výrobce rakety, druhý termín startu zkomplikovala světová pandemie koronaviru. V případě úspěšného startu chystá společnost S.A.B. Aerospace pro návštěvníky sérii promítání v Hvězdárně a planetáriu Brno.

Dispenser s družicemi připravený k integraci s raketou Vega Autor: ESA - M. Pedoussaut
Dispenser s družicemi připravený k integraci s raketou Vega
Autor: ESA - M. Pedoussaut

O společnosti:

S.A.B. Aerospace s.r.o. je největší českou společností věnující se vývoji a výrobě komponent, testování a montáži konstrukcí pro mezinárodní organizace, kosmické agentury i soukromé společnosti, které dlouhodobě působí ve vesmírném průmyslu. V roce 2004 vzniká společnost SAB Aerospace Srl. se sídlem v italském Beneventu, a v roce 2014 byla založena česká dceřiná společnost S.A.B. Aerospace, která brzy po svém založení zahajuje v brněnském Jihomoravském inovačním centru vývoj i výrobu Dispenseru nosné rakety VEGA a konstrukci součástek pro Carrier Modul z projektu Exo Mars 2020. Jedním z výsledků spolupráce s českými i mezinárodními partnery je zahájení prací na komponentách pro zařízení Exobiology Facility, které je určeno pro testování a následné doručení biologických vzorků k Mezinárodní vesmírné stanici. V srpnu 2019 se S.A.B. Aerospace s.r.o. stává samostatnou společností v rámci holdingu S.A.B., v čele s Petrem Kapounem, a vyhrává klíčovou zakázku na vývoj a konstrukci nosného modulu sondy PLATO, středně velké vědecké mise v rámci Evropské kosmické agentury.

Tisková zpráva Insight Com. s.r.o.

Kontakt pro média:
Zuzana Novotná, Insight PR
zuzana.novotna@insightpr.cz
+420 773 068 497
www.insightpr.cz

Kontakt za S.A.B. Aerospace s.r.o.
Václav Havlíček