Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  CASSINI - finále se blíží

CASSINI - finále se blíží

Americká kosmická sonda CASSINI se po téměř sedmiletém "putování" sluneční soustavou blíží ke svému cíli - k planetě Saturn. Tento robot v ceně asi 3,3 miliardy dolarů již překonal vzdálenost více než 2 miliardy km. Vše podstatné a důležité pro další osud sondy se bude odehrávat v noci ze středy na čtvrtek, tj. z 30. 6. na 1. 7. 2004. Přestože výzkum planety a jejích měsíců provádí sonda již několik měsíců, ten hlavní výzkum bude zahájen až po absolvování kritického manévru - navedení na eliptickou oběžnou dráhu kolem planety.

Nejdůležitější okamžiky manévru jsou shrnuty v následujícím přehledu. Časové údaje jsou uvedeny ve středoevropském letním čase (SELČ).

První sloupec obsahuje čas, kdy k události reálně dojde, ve druhém sloupci pak naleznete čas, kdy bude úkaz "pozorovatelný" ze Země. Časové zpoždění je způsobeno velkou vzdáleností Staruna od Země.

1. července
01:4703:11ztráta signálu sondy v důsledku jejího natočení komunikační anténou mimo směr k Zemi (anténa bude použita jako ochranný štít při průletu rovinou prstenců)
02:4704:11průlet rovinou prstenců mezi prstenci F a G
03:1204:36začátek brzdícího manévru - hlavní raketový motor sondy bude v činnosti 96,4 minuty
04:3906:03největší přiblížení sondy k Saturnu během celé mise (19 980 km od oblačné pokrývky)
04:4806:12ukončení činnosti raketového motoru
 06:57průlet sondy "za Saturnem" - ztráta spojení
06:3407:58druhý průlet rovinou prstenců
07:3609:00obnovení spojení se sondou - předání dat ze záznamu do řídícího střediska
13:1514:39předání prvních obrázků Saturna do řídícího centra
2. července
11:3012:54první průlet sondy kolem měsíce Titan ve vzdálenosti 339 000 km.

Schéma celého manévru:

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk