Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Dopřejte si "drtivý dopad" na kometu

Dopřejte si "drtivý dopad" na kometu

Přesněji řečeno svému jménu, to má možnost 4. července 2005 dopadnout na kometu Tempel 1. Sonda Deeep impact ponese mini-CD se statisíci jmen. Může tam být i Vaše. Deep impact bude zkoumat jádro komety Tempel 1 a umožní tak poprvé přímo zkoumat materiál ze kterého se skládají komety. Z nepřímých pozorování pomocí spektroskopie víme, že se komety skládají převážně z ledu (25%) a prachových zrn (75%). Z chemických sloučenin se v jádře vyskytuje množství jednoduchých uhlovodíků.

Své jméno můžete přidat na stránkách sondy již od května 2003 do ledna 2004.

Deep impact bude vypuštěna v prosinci 2004 a ponese malou dopadovou sondu, která dopadne na povrch komety rychlostí 37 000 km za hodinu a na povrchu jádra vyhloubí jámu o velikosti fotbalového hřiště. Součástí dopadové sondy bude i zmiňované mini­CD se jmény.

Plánovaná srážka s kometárním jádrem není dostatečně silná ke změně orbitální dráhy komety Tempel 1. Pro Zemi kometa nepředstavuje žádnou hrozbu.

Deep impact je součástí projektu Discovery. Hlavním cílem tohoto projektu je výroba malých, levných sond s krátkou dobou výroby. Většina sond je určena k rozšíření znalostí o sluneční soustavě.

Venuše vychází nad obzor