Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Evropští kosmonauté zůstávají na Zemi

Evropští kosmonauté zůstávají na Zemi

V rámci solidarity s partnery International Space Stasion změnila ESA program letů evropských kosmonautů. ESA souhlasla s šestiměsíčním odkladem dvou letů evropských kosmonautů. Lety se měly uskutečnit v dubnu a říjnu 2003 pomocí ruských lodí Sojuz.

Souhlas je založen na dohodě mezi ESA, agenturou Rosaviakosmos a NASA v těsné spolupráci se španělskými a nizozemskými představiteli. Důvodem je potřeba obměnit v dubnu posádku ISS. Novou posádku na ISS měl v březnu dopravit raketoplán Atlantis. Následně v dubnu by lodí Sojuz na ISS přiletěl kosmonaut ESO Pedro Duque na osmidenní pobyt. Jeho mise je podporována španělským ministerstvem pro vědu a technologie.

Dočasný zákaz letů amerických raketoplánů si vynutil potřebu využít připravený dubnový let lodě Sojuz ke změně posádky ISS.

Mise Pedra Duque je nyní plánována na říjen. Na palubě ISS provede množství fyzikálních experimentů. Duque je členem týmu pro přípravu laboratoře Columbus. Jeho zkušenosti bude možné využít při letových přípravách této evropské laboratoře. Její start je nyní plánován na rok 2004.

Dalším úkolem Pedra Duque je velký počet vzdělávacích aktivit, jejichž cílem je rozšířit povědomí o evropském letovém programu mezi širokou veřejnost, zvláště mezi mladé lidi.

André Kuipers poletí na ISS na jaře 2004. Tato mise, podporovaná nizozemským ministerstvem ekonomie a ministerstvem školství,kultury a vědy je zaměřena na vědecký výzkum, zvláště na pokusy z fyziky, biologie, lidské psychologie a materiálového inženýrství. Součástí programu je i vzdělávací část.

Let švédského astronauta Christera Fuglesanga, který se měl být členem posádky raketoplánu v červenci 2003, je nyní odložen a Fugeslang pokračuje ve výcviku ve středisku NASA Johnson Space Center v Houstonu.

16. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 4. do 21. 4. 2019. Měsíc bude v úplňku. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Slunce stále zdobí větší skvrna. Astronomové publikovali první snímek černé díry, který zároveň potvrzuje teorii. Izraelská sonda Beresheet sice nezvládla přistání, ale úspěch podnítil plány na misi nové sondy. Falcon Heavy vykonal perfektní první komerční start. ESA přiblížila možnosti dalšího postupu krtka sondy InSight. Před pěti roky skončila dopadem na Měsíc mise sondy LADEE.

Úplněk