Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  FALCON - americký hypersonický bombardér

FALCON - americký hypersonický bombardér

Falcon.jpg
V USA byly zahájeny práce na vývoji hypersonického bombardéru dlouhého doletu, který bude schopen vyvinout rychlost až 20krát převyšující rychlost zvuku (20 Mach). Na své palubě bude schopen nést bombu o hmotnosti 5,5 tuny. Svým tvarem poněkud připomíná například dřívější projekty TAV či NASP (X-30) z konce 80. let minulého století, o nichž se předpokládalo, že budou využívány například pro mezikontinentální dopravu nákladu a osob (Orient Express) či po úpravě pro lety do kosmického prostoru.

Útok na hranici 20 Mach

Konečným cílem vývoje bude stavba bezpilotního nadzvukového bombardéru s dlouhým doletem, schopného zajistit okamžitou podporu armády USA v libovolném místě na zemském povrchu. Fakticky tak lze hovořit o prvním bezpilotním hypersonickém bombardéru na světě pro mnohonásobné použití, který bude schopen řešit mnohem širší spektrum úkolů, než obyčejné balistické rakety.

Falcon2.jpg

Program s názvem Falcon Hypersonic Technology Vehicle je orientován na vývoj efektivně využitelného létajícího prostředku dalekého doletu, pohybujícího se vysokou rychlostí. K tomuto účelu je nutno vyvinout nejen drak letounu a výkonný pohonný systém, ale i levný startovací systém, dovolující bombardéru dosáhnout potřebné výšky a rychlosti, umožňující přechod na nadzvukový režim letu. Start by se měl uskutečňovat z běžných vojenských leteckých základen. Na projektu se podílí americká armáda a vojenská výzkumná organizace DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) za účasti NASA, dále Space and Missile Systems Center, Sandia National Laboratories a Air Force Research Laboratory´s (AFRL) Air Vehicles and Space Vehicles Directorates a řada dalších společností, například Boeing.

Cílem projektu bude prověrka technických možností realizovat lety rychlostmi blízkými první kosmické rychlosti (9 až 22 Mach, tj. 2,7 až 6,7 km/s) ve výškách 30 až 50 km. V současné době probíhají práce na návrhu jednotlivých součástí konstrukce bombardéru, jehož konečná montáž bude realizována v zařízeních společnosti Lockheed Martin ve městě Valley Forge, Pennsylvania.

Vedení AFRL´s Space Vehicle na základně Kirtland Air Force Base (New Mexico) vydalo 25. 1. 2006 zprávu o postupu prací v oblasti nadzvukové techniky. Odborníci laboratoře pracují na vývoji systému tepelné ochrany, který bude odolávat teplotám kolem 3000 °C a extrémnímu vnějšímu tlaku, mnohonásobně převyšujícímu hodnoty u raketoplánu Space Shuttle.

Jedním z možných řešení, které se prověřuje, je pokrytí povrchu letounu materiálem na bázi uhlíku. Tato vnější "skořápka" musí odolávat nejen vysoké teplotě, ale i mimořádnému tlaku. Za účelem ochrany vnitřních prostor letounu před vysokou teplotou se vyvíjejí vícevrstvé materiály, odolné i proti opotřebení. Tento systém tepelné ochrany by měl být schopen vydržet několik startů bombardéru. Kromě toho probíhá i vývoj navigačních systémů a systémů řízení, použitelných při vysokých rychlostech letu.

Letové zkoušky

Falcon_art.jpg
Již v září 2007 by měl letoun Falcon Hypersonic Test Vehicle-1 (HTV-1) absolvovat první zkušební let, při němž by měl dosáhnout rychlosti 19 Mach (tj. přibližně 20 800 km/h). Během letu by se měl pohybovat ve výšce 30 až 50 km. Celý zkušební let by neměl trvat ani jednu hodinu a po absolvování zkoušky bude letoun potopen do Tichého oceánu.

Další série zkušebních letů je naplánována na období 2008-2009. Exemplář letounu s označením HTV-2 zdokonalené konstrukce bude disponovat zvýšenou ovladatelností a mnohem dokonalejšími letovými charakteristikami. Rychlost letu se předpokládá do 22 Mach (tj. přibližně 24 100 km/h), délka letu přesáhne 1 hodinu a zkouška bude opět zakončena pádem do vod Tichého oceánu.

Třetí (závěrečný) zkušební let zařízení pod označením HTV-3, naplánovaný na rok 2009, se bude podstatně odlišovat od předcházejících dvou. Maximální dosažená rychlost se bude pohybovat pouze kolem 10 Mach (tj. přibližně 11 000 km/h). Hypersonický kluzák odstartuje ze základny NASA Wallops Flight Facillity, Virginia a po absolvování letu nebude zničen, ale po hodinovém letu přistane na hladině Atlantického oceánu. Bude tak možné zkontrolovat stav systému tepelné ochrany, který by měl umožňovat jeho mnohonásobné použití.

"Dosáhli jsme značného pokroku a chystáme se uskutečnit první zkušební let hypersonického letounu v roce 2007," informoval manažer projektu Falcon HTV-1 Russ Partch. "To nám dá možnost mimořádně rychlého zásahu na libovolném místě na zeměkouli." Výsledky tří zkušebních letů budou využity při vývoji a výrobě rychlých a perspektivních bojových prostředků za účelem přepravy potřebného nákladu či munice do požadovaných oblastí.

Požadavek na vývoj zařízení, umožňujících lety hypersonickými rychlostmi v odpovídajících výškách, dostává v USA mimořádnou prioritu - a to v souvislosti s prudce se zvyšující honbou za raketami, schopnými nést jaderné hlavice a s objevením se nové třídy raket, tzv. kvazibalistických raket.

HyFly.jpg

Vzápětí po experimentech se zařízením X-43A, kdy byl ustanoven nový světový rekord v dosažené rychlosti, byly zahájeny práce na projektu HyFly (Hypersonics Flight Demonstration Program), který je součástí mnohem rozsáhlejšího programu Freeflight Atmospheric Scramjet Test Technique (FASTT).

Byly rovněž vyvinuty nové aerodynamické tunely nové generace, umožňující při relativně malých nákladech dosáhnout v laboratorních podmínkách hypersonického laminárního proudění. To umožní "doladit" aerodynamické tvary perspektivních prostředků, snížit tím nadměrný ohřev při turbulentním obtékání vzduchu a tím snížit i jejich hmotnost (menší hmotnost použité tepelné ochrany).

Falcon - koncepce použitíProgram Falcon (Force Application and Launch from Conus) si klade za cíl zajištění možnosti zasadit úder v libovolné oblasti zemského povrchu při startu z území USA v časovém horizontu nepřevyšujícím 2 hodiny. V současné době to lze realizovat v časovém intervalu 12 hodin.

Profil letu HCV (Hypersonic Cruise Vehicle) bude následující: náporový motor s nadzvukovým spalováním (tzv. scramjet) dopraví letoun do výšky kolem 40 km a poté se vypne. Letoun bude setrvačností pokračovat v letu po balistické křivce s apogeem ve výšce kolem 60 km nad zemským povrchem, načež znovu vstoupí do hustých vrstev zemské atmosféry. Ve výšce 35 km nad zemí se scramjet znovu nastartuje. Aerodynamické vlastnosti mu umožní manévrovat při průletu hustějšími oblastmi zemského ovzduší.

Využitím tohoto profilu letové dráhy se podaří dosáhnout podstatného zvýšení nosnosti letounu díky menší spotřebě pohonných látek a díky použité tepelné ochraně. Dvě třetiny dráhy se letoun bude nacházet "v kosmickém prostoru", kde se teplo, vzniklé při průletu hustou atmosférou, vyzáří do okolního prostoru. Nelze však hovořit o "neviditelnosti" letounu především v oblasti infračerveného záření, avšak složité manévrování, výška a rychlost letu dělají z dopravního prostředku jen velmi obtížně zasažitelný cíl.

Předpokládaná rychlost letu 12 Mach umožňuje dosažení cíle, vzdáleného více než 16 000 km, za dobu kratší než 2 hodiny. Aerodynamické vlastnosti dělají z tohoto letounu téměř nedosažitelný cíl pro systémy protivzdušné obrany.

Zmenšená varianta tohoto bojového prostředku pod názvem SLV (Small Launch Vehicle) s nosností 500 kg munice do vzdálenosti kolem 5 000 km by se měla objevit v americké armádě již v roce 2010. Nasazení kosmického bombardéru s vysokým doletem není pravděpodobné před rokem 2025.

Zdroj: www.cnews.ru, ScienceFalcon a www.space.com
Převzato: Hvězdárna Valašské Meziříčí




O autorovi

František Martinek

František Martinek

Narodil se v roce 1952. Na základní škole se začal zajímat o kosmonautiku, později i o astronomii. V roce 1978 nastoupil na Hvězdárnu Valašské Meziříčí na pozici odborného pracovníka, kde v různých funkcích pracoval až do konce února 2014. Věnoval se především popularizační a vzdělávací činnosti. Od roku 2003 publikuje krátké články o novinkách v astronomii a kosmonautice na stránkách www.astro.cz. I po odchodu do důchodu spolupracuje s valašskomeziříčskou hvězdárnou a podílí se na přípravě obsahu stránek www.astrovm.cz. Ve volném čase se věnuje rekreační turistice.



45. vesmírný týden 2025

45. vesmírný týden 2025

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 3. 10. do 9. 11. 2025. Měsíc bude v úplňku. Saturn je dobře vidět večer, později v noci se přidává Jupiter, ráno končí viditelnost Venuše. Čeká nás poslední týden viditelnosti komety C/2025 A6 (Lemmon) a v neděli začne další okno viditelnosti slabší komety C/2025 R2 (SWAN) na tmavé večerní obloze. Z evropského kosmodromu Kourou v jihoamerické Francouzské Guayáně má startovat raketa Ariane 6 s radarovou družicí Sentinel-1D. V rámci sdílené mise Bandwagon-4 byla vynesena také česká družice CevroSat-1. Na Floridě proběhl statický zážeh velké rakety New Glenn. Před dvaceti lety začala mise sondy Venus Express jež přinesla velmi zajímavé poznatky o atmosféře Venuše.

Další informace »

Česká astrofotografie měsíce

Když se blýská v dáli

Titul Česká astrofotografie měsíce za září 2025 obdržel snímek „Když se blýská v dáli“, jehož autorem je astrofotograf Lukáš Veselý Měsíc září je již dávno za námi a s ním i další kolo soutěže Česká astrofotografie měsíce. A tentokrát se porota opravdu „zapotila“. Ze 42 zaslaných snímků vybrat ten

Další informace »

Poslední čtenářská fotografie

SH2-188

SH2-188 – „Kozmická kreveta“ v Kasiopeii Planetárna hmlovina Sharpless 2-188 (Sh2-188) leží v súhvezdí Kasiopeia vo vzdialenosti zhruba 3 000 svetelných rokov. Ide o zvyšok hviezdy podobnej Slnku, ktorá pred ~22 500 rokmi odvrhla svoje vonkajšie obaly a v jej strede zostal horúci biely trpaslík (WD 0127+581). Hmlovina je zapísaná aj pod označeniami LBN 633, Simeis 22 alebo PN G128.0-4.1. Na prvý pohľad vyzerá skôr ako supernovový zvyšok – jasný červený oblúk s dlhým chvostom. Nie je to náhoda: centrálny biely trpaslík sa pohybuje medzihviezdnym plynom rýchlosťou asi 120 km/s. Pred sebou vytláča oblúk rázovej vlny, ktorý na fotografii tvorí jasnú, jemne štruktúrovanú „krevetu/kozmic­kú vlnu“. Za hviezdou sa naopak tiahne veľmi slabý oblak plynu a prachu – materiál odfúknutý dozadu ako vlajka vo vetre. Celá bublina má priemer približne 2 svetelné roky a na oblohe zaberá niekoľko oblúkových minút, pričom najslabšie časti prstenca a chvosta siahajú až do priemeru ~15′. Sh2-188 objavili v roku 1951 Vera Gaze a Grigorij Šajn na Kryme a dlho sa považovala za pozostatok supernovy. Až spektroskopické merania v 80. rokoch ukázali, že ide o planetárnu hmlovinu s typickým bohatstvom prvkov ako vodík, hélium, kyslík, dusík a síra. Neskoršie snímky z Hα prieskumu IPHAS odhalili, že oblúk je v skutočnosti súčasťou takmer uzavretého prstenca s rozsiahlym chvostom – z Sh2-188 sa tak stal učebnicový príklad toho, ako medzihviezdne prostredie dokáže zdeformovať planetárnu hmlovinu a „zjasniť“ jej náveternú stranu. Na mojej fotografii dominuje červené H-alfa žiarenie ionizovaného vodíka, ktoré kreslí tenké vláknité štruktúry rázovej vlny na pozadí hustého poľa hviezd v rovine Mliečnej cesty. Je to veľmi slabý objekt – okrem jasného oblúka sú zvyšky prstenca a chvosta viditeľné len pri dlhých expozíciách a starostlivom spracovaní dát. Vybavenie: SkyWatcher NEQ6Pro, GSO Newton astrograf 200/800 (200/600 F3), Starizona Nexus 0.75x komakorektor, Touptek ATR585M, AFW-M, Touptek LRGBH filtre, Gemini EAF focuser, guiding TS Off-axis + PlayerOne Ceres-C, SVBony 241 power hub, automatizovaná astrobúdka s mojím vlastným OCS (observatory control system). Software: NINA, Astro pixel processor, GraXpert, Pixinsight, Adobe photoshop Lights 83x180sec. R, 79x180sec. G, 70x180sec. B, 84x120sec. L, 83x600sec Halpha, master bias, flats, master darks, master darkflats Gain 150, Offset 300. 8.10. až 1.11.2025 Belá nad Cirochou, severovýchod Slovenska, bortle 4

Další informace »