Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Hubblův kosmický dalekohled má problémy, start mise STS-125 je ohrožen

Hubblův kosmický dalekohled má problémy, start mise STS-125 je ohrožen

HST na oběžné dráze kolem Země.
Hubblův kosmický dalekohled má od víkendu technické problémy. NASA v současné době situaci řeší a nelze vyloučit ani nutnost odkladu startu mise STS-125. Raketoplán Atlantis se má přitom podle plánu k Hubblovu dalekohledu vydat už 15. října.

Ve středu 1. října oslaví NASA 50 let své existence (viz v seriálu na ČRo Leonardo). Oslavy ale zřejmě částečně pokazí zpráva, kterou NASA vydala dnes pozdě odpoledne našeho času.

O uplynulém víkendu došlo k poruše řídicího systému Hubblova kosmického dalekohledu. Veškerá vědecká pozorování byla okamžitě přerušena a podle všeho dalekohled v tuto chvíli nemůže zaslat zpět na Zemi uložená data.

NASA se nyní pokusí nahodit druhý řídicí systém s označením "B". Podobná operace se uskuteční poprvé v osmnáctileté historii Hubblova kosmického dalekohledu, takže výsledek je značně nejistý. Vědci si ale věří a během tohoto týdne chtějí vrátit nejslavnější astronomický přístroj zpět do provozuschopného stavu.

Pokud se nepodaří druhý systém spustit, má NASA ještě druhou možnost, jak problém vyřešit a to výměnu řídicího systému při nejbližší servisní misi. Start raketoplánu Atlantis (STS-125) je ale aktuálně naplánován na 15. října brzy ráno našeho času. Pokud by posádka dostala nový úkol, v podobě výměny řídicího systému, musela by být mise odložena nejméně do února příštího roku. Za dva týdny se tak náročná operace nedá natrénovat. Nemluvě o tom, že potřebné díly na Mysu Canaveral ani nejsou.

Další mise raketoplánu (STS-126) k Mezinárodní kosmické stanici by proběhla v listopadu. Zatím je ale na spekulace příliš brzy. Doufejme, že se lidem z NASA a z Úřadu pro Kosmický teleskop podaří HST opět dostat do normálního stavu.

Perseidy za svitu Měsíce v poslední čtvrti..