Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vyšlo nové číslo časopisu Gliese - 1/2009
Petr Kubala Vytisknout článek

Vyšlo nové číslo časopisu Gliese - 1/2009

Na internetu je nové číslo časopisu Gliese o exoplanetách a astrobiologii. Z obsahu: Podpořte Gliese, staňte se členy Valašské astronomické společnosti! * Venus Express bude hledat život na Zemi * Polsko opět boduje na poli exoplanet * HST objevil oxid uhličitý v atmosféře exoplanety * Rozhovor: Luboš Brát - Sekce proměnných hvězd a exoplanet * Revoluce ve výzkumu exoplanet aneb hledání jehly v kupce sena * Cukr v naší Galaxii

Celý obsah:

ČLÁNKY:

• Rozsáhlý seriál o exoplanetách na astro.cz (redakce)
  • Podpořte Gliese, staňte se členy Valašské astronomické společnosti! (redakce)
  • Hledejme mladé planety, jsou dlouho horké (P. Kubala)
  • Venus Express bude hledat život na Zemi (P. Kubala)
  • Pásy planetek u hvězdy Epsilon Eridani (P. Kubala)
  • Příběh života leží na Měsíci? (P. Kubala)
  • Polsko opět boduje na poli exoplanet (P. Kubala)
  • Rázové vlny a vznik stavebního materiálu pro tvorbu planet (F. Martinek)
  • HST objevil oxid uhličitý v atmosféře exoplanety (F. Martinek)
  • Planetární soustavy na okraji devastujícího prostředí (F. Martinek)
  • Rozhovor: Luboš Brát - Sekce proměnných hvězd a exoplanet (redakce)
  • Radioastronomičtí proutkaři objevili vodu v okolí vzdáleného kvasaru (P. Kubala)
  • Revoluce ve výzkumu exoplanet aneb hledání jehly v kupce sena (P. Kubala)

RUBRIKY:

• Ze světa exoplanet (Kepler se vydá do vesmíru, připravujeme stránky v češtině, Studenti objevili exoplanetu, Nová kamera pro hledání a výzkum exoplanet, Cukr v naší Galaxii)
  • Přírůstky
  • Situace na trhu

Gliese 1/2009 ke stažení: soubor (pdf; 0,9 MB)

Kliknutím na obrázek vlevo nahoře si Gliese můžete prohlédnout na wobook.com - návod

Časopis Gliese vydává 4 ročně Valašská astronomická společnost. Podrobnější informace naleznete na stránkách časopisu: www.exoplanety.cz/gliese/, kde si také můžete objednat zdarma zasílání emailem.

W nocy z 21 na 22.06.2019. na zachodnim niebie pojawiły się wyjątkowe obłoki. NLC zwane też obłokami srebrzystymi zaświeciły wyjątkowo jasno.Są to obłoki mezosferyczne występujące na dużych wysokościach ( 75 - 85 km nad powierzchnią naszej planety ) i występują w okresie "białych nocy" od połowy maja do połowy sierpnia.Dzięki swojemu wysokiemu położeniu są widoczne na tle ciemnego nieba święcąc srebrnym światłem, stąd właśnie pochodzi ich nazwa. Nie było by w tym nic niezwykłego gdyby nie fakt,iż były widoczne nawet w Czechach i dalej na południe. Ewenementem na skalę światową był fakt,iż tej nocy zaświeciły kolorowo,czego do tej pory nie zaobserwowano. Łowcy tego zjawiska mieli okazję podziwiać wyjątkowy spektakl na niebie. Można je obserwować godzinę po zachodzie Słońca i godzinę przed wschodem nad zachodnim i północnym niebie. Zerknijcie czasem w tym kierunku,może i wam uda się je zaobserwować. fot.Michał Wyka Słupsk