Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmický dalekohled Kepler odstartoval
Petr Kubala Vytisknout článek

Kosmický dalekohled Kepler odstartoval

Start rakety Delta II s družicí Kepler
V sobotu 7. března přesně ve 4:49:57,465 našeho času se do vesmíru vydal kosmický dalekohled Kepler. Během nejméně 3,5 let trvající mise bude hledat exoplanety, které jsou podobné Zemi a obíhají okolo svých sluncí v zóně života.

Necelých 10 minut po startu byl Kepler naveden na téměř kruhovou oběžnou dráhu kolem Země. O 43 minut později došlo k restartu motorů druhého stupně nosné rakety Delta II. Zážeh trval více než jednu minutu a nevedl kosmický dalekohled na velmi protáhlou eliptickou dráhu kolem Země.

Praha se teprve pomalu probouzela do sobotního deštivého dne, když se kosmický dalekohled, nesoucí jméno astronoma jenž počátkem 17. století působil v našem hlavním městě, vydal mimo gravitační náruč Země. Motory třetího stupně udělily dalekohledu Kepler potřebný impuls k navedení na heliocentrickou oběžnou dráhu kolem Slunce. Od třetího stupně nosné rakety se Kepler odpojil v 5:54 našeho času. Nyní se kosmické plavidlo postupně vzdaluje od naší planety, aby ji opět dohnal za dlouhých 61 let.

Následující týdny budou věnovány testování přístrojů. Poté začne Kepler sledovat nepřetržitě po dobu nejméně 3,5 let vybraných 100 000 hvězd v souhvězdí Labutě. První výsledky by mohly být známy už koncem letošního roku. Na to hlavní…objev planet podobných Zemi si ale musíme počkat nejméně do konce roku 2012.

Další fotografie na webu NASA.

NCL mraky