Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Indická sonda bude bombardovat Měsíc

Indická sonda bude bombardovat Měsíc

Chandrayaan - indicka sonda k Mesici
Na období 2007 až 2008 plánuje Indie vypuštění kosmické sondy Chandrayaan-1 k Měsíci. Jejím hlavním úkolem bude sestavení mapy výskytu jednotlivých chemických prvků po celém povrchu Měsíce. Sonda bude také pořizovat trojrozměrné snímky vybraných zajímavých oblastí na měsíčním povrchu.

Kromě toho indičtí vědci připravují zajímavý experiment, zaměřený na výzkum měsíční horniny. Od mateřské kosmické sondy se oddělí malý modul o hmotnosti 20 kg, který bude naveden na řízenou srážku s Měsícem. Po nárazu vznikne malý kráter a především se vytvoří oblak měsíčního prachu, který bude detailně studován aparaturou, instalovanou na sondě Chandrayaan-1.

Chandrayaan.jpg

Životnost sondy se plánuje na 2 roky. Finanční náklady na realizaci projektu se odhadují na 89 miliónů dolarů. Startovní hmotnost sondy bude činit 530 kg. Část prostoru v úseku vědeckého vybavení sondy plánuje Indická kosmická agentura ISRO prodat zájemcům z jiných států. Jedním z vážných zájemců je americká NASA. Ta plánuje umístit na indické sondě miniaturní radar se syntetickou aperturou a spektrometr, pracující v oblasti záření o vlnových délkách 0,3 až 0,9 mikrometru. Další dohoda byla uzavřena s Bulharskem, které na sondu instaluje zařízení za účelem monitorování radiačního pozadí. Podle informací Indické kosmické agentury budou na sondě umístěny další 2 přístroje, vyrobené v evropských zemích (bližší podrobnosti o státech ani o experimentech zatím nebyly publikovány).

Samozřejmě že také Indie pracuje na vývoji vlastní vědecké aparatury, která se zaměří na výzkum Měsíce. Kromě toho asi 40 km od Bangalore předpokládá Indie výstavbu sledovací stanice, která bude zajišťovat komunikaci s kosmickou sondou Chandrayaan-1.

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.