Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmický nosič Proton

Kosmický nosič Proton

Jedním z vynikajících úspěchů ruského raketo-kosmického průmyslu je vývoj, výroba a uplatnění nosné rakety s názvem Proton. První úspěšný start se uskutečnil 16. 7. 1965. Tato raketa, která má za sebou již více než 300 startů, vynesla množství objektů na různé oběžné dráhy včetně meziplanetárních.

Proton-Integral.jpg
Přestože raketa Proton je v různých variantách využívána již téměř 40 let, její charakteristiky jí dovolují zůstat v provozu i v konkurenci velkého množství zahraničních nosných raket. Analýzy trhu předpokládají, že bude konkurenceschopná ještě dalších minimálně 10 let. Ve stejné třídě nosnosti si navzájem konkurují ruská raketa Proton, evropská Ariane 5, americké Delta 4 a Atlas 5, japonská H-2A a čínská raketa CZ-3A.

Výrobce rakety Proton - GKNPC im. M. V. Chruničeva - se snaží stále raketu modernizovat a také zlepšovat její ekologické charakteristiky (varianty Proton-K, Proton-KM a Proton-M s různými typy urychlovacích stupňů). Jedním ze způsobů zvyšování nosnosti rakety bez použití nových urychlovacích bloků (tj. v podstatě dalších stupňů), jejichž vývoj je náročný a trvá poměrně dlouho, je použití urychlovacích startovacích stupňů na tuhou pohonnou látku, dodatečně připojených k prvnímu či dalším stupňům rakety. Použity mohou být části vojenských raket, například ruské rakety Topol. Uvažuje se o zvýšení nosnosti rakety Proton-M, jejíž první start se uskutečnil 7. 4. 2001.

Proton-M_1a.jpg
Bylo spočítáno, že použití dvou urychlovacích stupňů Topol-1 na prvním stupni rakety Proton-M zvýší její nosnost o 570 kg na dráhu přechodovou ke dráze geostacionární. Dva urychlovače Topol-1 v prvním stupni a 2 urychlovače Topol-2 ve druhým stupni zvýší nosnost rakety Proton-M o 900 kg. Další varianta - 3 urychlovače Topol-1 v prvním stupni a 3 urychlovače Topol-2 ve druhém stupni rakety - bude schopna vynést užitečné zatížení o 1 240 kg vyšší.

Použití urychlovacích motorů v prvním stupni rakety nevyžaduje příliš složité úpravy rakety. Použití urychlovačů Topol-2 ve druhém stupni rakety by již vyžadovalo určité technické zásahy do její konstrukce. Předpokládá se, že dodatečná montáž urychlovacích motorů by probíhala ve svislé poloze rakety. Zda bude tato možnost zvýšení nosnosti rakety Proton-M realizována, zatím nebylo s definitivní platností rozhodnuto.

Zdroj: Novosti kosmonavtiki 7/2004

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.