Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Maratónský běh ve vesmíru

Maratónský běh ve vesmíru

williams_marathon1.jpg
V pondělí 16. dubna americká astronautka Suni Williamsová běžela maratón na Mezinárodní kosmické stanice ISS ve výšce 338 km nad zemským povrchem. Absolvovala ho současně s účastníky tradičního Bostonského maratónu (42,195 km). Bostonská atletická asociace vydala astronautce startovní číslo 14 000. Pořadatelé ho poslali elektronicky do NASA, které ho předalo na ISS Williamsové.

Sunita Lyn „Suni“ Williamsová (nar. 19.9.1965) není žádným maratónským nováčkem – svůj osobní rekord 3:29 má z ledna 2006 z Houstonu. Na speciálním tréninkovém pásu běžela rychlostí 12 km/h, ale současně s ISS kroužila kolem Země rychlostí 5 km/s. Její oficiální „kosmický“ maratónský čas byl 4:23:46 a závod dokončila ve 21:24 SELČ.

Williamsovu podpořily na Zemi i její sestra Dina Pandyaová (4:14:30) a přítelkyně, astronautka Karen Nybergová (3:32:09), které Bostonský maratón běžely.

Williamsová to dělá proto, aby motivovala děti ke každodennímu cvičení, aby byly fit. Důvod, proč se rozhodla běžet maratón v kosmu, vysvětlila takto: „Chci motivovat děti, aby každý den do svého programu zařadily fyzické cvičení.“ A ještě dodává: „Myslím si, že velký cíl jako maratón, pomůže tyto informace dostat ven.“

Pravidelné cvičení je při pobytu v kosmu nutností, protože díky stavu beztíže ztrácejí astronauti svalovou i kostní hmotu. „Při mikrogravitaci obojí začínáme ztrácet, protože naše nohy nepoužíváme k chůzi a nepotřebujeme kosti a svaly k překonání gravitace, abychom zůstali vzpřímeni,“ řekla Williamsová. Na ISS má posádka k dispozici rotoped a posilovací stroje, které simulují cvičení na Zemi ovlivněné gravitací.

williams_marathon2.jpg
Williamsová trénovala maratón po celou dobu svého pobytu na ISS, kde je jako palubní inženýr od 9. prosince 2006. Běhá 4krát týdně - 2 delší a 2 kratší „tratě“. Běh ve vesmíru na tréninkovém pásu může být časem nepohodlný. Popruhy drží běžce kolem pasu a za ramena, proto i při krátkých bězích dochází k otlakům. Dalším problémem je pot, který v beztížném stavu nestéká, ale tvoří na těle malé kapičky, které později volně plují prostory ISS. Proto si Williamsová při maratónu musela dělat pravidelné přestávky, aby si uvolnila pásy a převlékla se. Navíc běžela v době „nočního klidu“ na stanici. Námahu a nudu zaháněla sledováním počítačových programů. Přestože astronauti měli dobu spánku, povzbuzoval ji ruský kosmonaut a současný kolega na ISS Oleg Kotov.

Organizátoři maratónu na Zemi byli nadšeni, že se Williamsová jako první odvážila uběhnout maratón v kosmu a navíc Bostonský. „Suni, běžící 42,2 km ve vesmíru na svátek běhu (Patriot's Day), vzdala hold tisícům maratónců, kteří běží zde na Zemi. Ona propaguje nové hranice v běžeckém světě,“ řekl Jack Fleming (Boston Athletic Association).

Bostonský maratón je nejstarším nepřetržitě pořádaný maratón na světě - první ročník byl odstartován 19. dubna 1897, i když tehdy „jen“ na 39,4 km (42,2 km se běhá až od roku 1927). Z 15 závodníků se prvním vítězem v čase 2:55:10 se stal John J. McDermott z New Yorku (letos 24.000 účastníků).
B.A.A. (Boston Athletic Association) vyhlásila každé třetí pondělí v dubnu za svátek běhu a v ten den se také Bostonský maratón běží.

Zdroj: space.newscientist.com a www.nasa.gov