Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  MARIE už zase měří
Pavel Koten Vytisknout článek

MARIE už zase měří

MARIE neboli MArtian RAdiation Environment experiment je jedním z přístrojů na palubě sondy 2001 Marss Odyssey. Jeho úkolem je měřit úroveň záření na Marsu a v jeho bezprostředním okolí s cílem zjistit potenciální rizika pro případné budoucí lety s lidskou posádkou. Tento přístroj ovšem v srpnu loňského roku - tedy ještě před příletem k Marsu - přestal s řídícím střediskem komunikovat. Od konce února se řídící tým snažil komunikaci obnovit a jeho snaha nebyla marná, komunikaci se na konci minulého týdne podařilo obnovit. Problém byl zřejmě v softwaru přístroje a týkal se jeho paměti. Po několika dnech vyhodnocování stavu přístroje, bylo včera zahájeno měření. Zbývající přístroje sondy fungují velmi dobře a bez problémů.
Zdroj: JPL Press release ze 13. března.

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.