Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  MARIE už zase měří
Pavel Koten Vytisknout článek

MARIE už zase měří

MARIE neboli MArtian RAdiation Environment experiment je jedním z přístrojů na palubě sondy 2001 Marss Odyssey. Jeho úkolem je měřit úroveň záření na Marsu a v jeho bezprostředním okolí s cílem zjistit potenciální rizika pro případné budoucí lety s lidskou posádkou. Tento přístroj ovšem v srpnu loňského roku - tedy ještě před příletem k Marsu - přestal s řídícím střediskem komunikovat. Od konce února se řídící tým snažil komunikaci obnovit a jeho snaha nebyla marná, komunikaci se na konci minulého týdne podařilo obnovit. Problém byl zřejmě v softwaru přístroje a týkal se jeho paměti. Po několika dnech vyhodnocování stavu přístroje, bylo včera zahájeno měření. Zbývající přístroje sondy fungují velmi dobře a bez problémů.
Zdroj: JPL Press release ze 13. března.

NLC nad Nitrou

8.7. 2020; 03:30; Canon 350 +obj. 24/3.5;1/10s expozícia, ISO 800.