Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Mars Global Surveyor vyfotografoval další sondy
Pavel Koten Vytisknout článek

Mars Global Surveyor vyfotografoval další sondy

115460main_odyssey-enlarged-330.jpg
Poprvé v historii kosmických letů se podařilo pořídit snímek sondy obíhající jinou planetu. Mars Global Surveyor získal snímky sond Mars Odyssey a Mars Express. Na vzdálenost kolem 100 km je kamera sondy schopná rozlišit objekty menší než jeden metr v průměru.

Mars Global Surveyor (obíhá kolem Marsu od 12. září 1997) a Mars Odyssey (od 24. října 2001) obíhají po téměř kruhových drahách blízkých drahám polárním. Dráhy Odyssey je o trochu vyšší aby se zamezilo případné kolizi obou sond. Přesto se mohou obě sondy příležitostně přiblížit až na 15 kilometrů. Dvojice zveřejněných snímků byla pořízena v rozmezí 7,5 sekundy. Na prvním z nich je rychle se pohybující Odyssey ve vzdálenosti 90 km. Na druhém už ve vzdálenosti 135 km se zdá její pohyb být pomalejší. Na obou snímcích jsou zřetelně pozorovatelné obrysy sondy. Mars Orbiter Camera je schopná z výšky 350 až 405 km rozlišit na povrchu detaily o velikosti asi tří metrů. Na vzdálenost 100 km poté její rozlišovací schopnost roste na méně než jeden metr.

115459main_odyssey-2-browse.jpg

Sondě se podařilo rovněž pořídit záběry evropské družice Mars Express, která ovšem obíhá po trochu odlišné dráze. Publikovaný snímek byl pořízen ze vzdálenosti 250 až 370 km a korigován na vzájemný pohyb obou těles. Přesto se zde Mars Express jeví spíše jako protažený neostrý objekt než jako dobře definovaný obrys sondy. Protažený objekt o šířce 1,5 metru a délce 15 metru dobře odpovídá geometrii setkání a rozlišovací schopnosti kamery.

V historii se dosud nestalo, aby jedna sonda byla schopna pořídit záběry další sondy obíhající jinou planetu než je Země.

Zdroj:NASA