Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  New Horizons II

New Horizons II

sonda New Horizons (drive Pluto-Kuiper Express)
Vědci nyní studují myšlenku vyslání automatické sondy New Horizons II, která by po průletu kolem planety Uran v roce 2015 pokračovala v cestě směrem do oblasti tzv. Kuiperova pásu. Sonda bude téměř identickým dvojníkem mise New Horizons (původní označení Pluto-Kuiper Express), jejíž start je naplánován na leden 2006 a která se zaměří na výzkum planety Pluto a jejího měsíce Charona při průletu v roce 2015. Sonda bude pokračovat v letu napříč Kuiperovým pásem a zaměří se na výzkum minimálně jednoho ledového tělesa v této oblasti.

Start nové sondy by se mohl uskutečnit 2 až 3 roky po startu sondy k Plutu. Na její palubě by se mohly nacházet přístroje, vyvinuté pro předcházející projekt, čímž by se podařilo podstatně snížit náklady na realizaci sondy. Mise New Horizons II by mohla podstatně přispět k dalšímu výzkumu rozmanitých těles v oblasti Kuiperova pásu za drahou planety Neptun.

Pokud se start uskuteční v roce 2008 nebo 2009, pak sonda New Horizons II prolétne kolem Urana v roce 2015. Tedy ve stejném roce, jako sonda New Horizons kolem planety Pluto. Průlet kolem planety Uran bude využit jednak k jejímu výzkumu (naposled byla planeta zkoumána v lednu 1986 sondou Voyager 2), jednak k uskutečnění gravitačního manévru, který sondu urychlí pro cestu do oblasti Kuiperova pásu. Alan Stern, hlavní vedoucí projektu New Horizons (Southwest Research Institute) prohlásil, že v oblasti Kuiperova pásu se nachází pravděpodobně až 100 000 ledových těles. Sonda New Horizons II by pak mohla prolétnout například kolem planetky s označením 1999 TC36, kolem níž obíhá malý satelit. Jedná se v podstatě o miniaturní model soustavy Pluto-Charon.