Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pár aktualit z kosmonautiky
Vít Straka Vytisknout článek

Pár aktualit z kosmonautiky

Kosmonaut Jurij Lončakov při kosmické vycházce
Uplynulý týden byl poměrně bohatý na události v kosmonautice. Pojďme si zrekapitulovat některé z nich.

Ve čtvrtek v 17:39 SEČ minul Mezinárodní kosmickou stanici asi 13 centimetrový kus kosmického smetí (šlo o část stupně nosné rakety). Letoví kontroloři zaznamenali hrozící nebezpečí příliš pozdě na to, aby stanice provedla pomocí vlastních motorů úhybný manévr. Posádka ve složení velitel Michael Fincke a letoví inženýři Jurij Lončakov a Sandra Magnusová se proto v rámci prevence přesunuli do kosmické lodi Sojuz a uzavřeli průlez spojující Sojuz se stanicí, aby byli připraveni na možný návrat v případě zasažení stanice a její dehermetizace. Každá dlouhodobá posádka na stanici přiletí v ruské lodi Sojuz, která je zde ukotvena po dobu pobytu této posádky a slouží jako záchranné plavidlo pro případ nouze. Tentokrát jej sice nebylo potřeba, ale NASA uvedla, že na nízké oběžné dráze okolo Země se pohybuje zhruba 18 000 kousků kosmického smetí velkého minimálně jako tenisový míček, které je sice neustále monitorováno radary, ale i tak nám tento problém přerůstá přes hlavu (viz už jen například únorová kolize satelitů).

Posádka ISS se preventivně přesunula do lodi Sojuz
Ještě zůstaňme u událostí na ISS. V úterý od 17:22 do 22:11 SEČ provedla 18. základní posádka svůj druhý spacewalk. Velitel Michael Fincke (mimochodem, v sobotu oslavil své 43. narozeniny) a letoví inženýr Jurij Lončakov absolvovali první kosmickou vycházku své mise v noci na 23. prosince, kdy nainstalovali na povrch stanice několik vědeckých experimentů. Jeden z nich, astrobiologický Expose-R evropské kosmické agentury, ovšem tehdy vypověděl službu. Astronauti jej vzali s sebou zpátky do stanice a Lončakovovi se později podařilo jej opravit. Expose-R byl tedy v úterý nainstalován na povrch ruského modulu Zvezda, kromě toho spacewalkeři také zvenčí fotili ruský segment stanice pro vyhodnocení působení kosmických podmínek a ze stykovacích uzlů modulu Pirs odstranili upínací pásy, které by se mohly dostat do cesty připojující se lodi.

Do třetice odložení startu raketoplánu Discovery. Do vesmíru se měl vydat ve čtvrtek ve 2:20 ráno SEČ. Start byl ale odložen nejdříve o 24 hodin, poté až na neděli. Důvodem byl malý únik vodíku z potrubí, které odvádí jeho přebytky v plynné podobě ze startovací rampy pryč, kde je vodík spálen. Netěsnost byla ale objevena, podezřelé komponenty vyměněny a přípravy k nedělnímu startu pokračovaly. Uskutečnil se měl v noci na pondělí, v 0:43 SEČ. Mise bude ale zkrácena o jednu kosmickou vycházku, protože Discovery musí Mezinárodní kosmickou stanici opustit před příletem Sojuzu TMA-14 s novou základní posádkou (28. března).