Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pheonix - staronová sonda k Marsu

Pheonix - staronová sonda k Marsu

phoenix.jpg
Na počátku srpna oznámila NASA vývoj mise "Phoenix" k Marsu. Start je plánován na rok 2007, v květnu 2008 by sonda již měla obíhat Mars. Mise má dva hlavní cíle. Prvním je studium historie vody na Marsu - klíčový prvek k odhalení změn klimatu. Druhým cílem je výzkum oblastí vhodných pro život jednoduchých organismů.

Phoenix je výsledkem spolupráce univerzit, center NASA a leteckého průmyslu. Celý projekt bude spravovat laboratoř JPL, firma Lockheed Martin Space Systems vyrobí a otestuje sondu, vědecký program bude mít na starosti Arizonská univerzita. Kanadští partneři poskytnou meteorologické vybavení včetně nového laserového sensoru.

Přistávací modul byl připraven a testován pro misi Mars Surveyor Program, ale po ztrátě sondy Mars Polar Lander program byl zrušen. Od té doby je přistávac modul uložen v Denveru u firmy Lockheed Martin.

Phoenix ponese nejen zmodernizovanou verzi panoramatické kamery a přístrojů nešťastného Mars Polar Landeru, ale také přístroje určené pro program Mars Surveyor. Vědecký náklad bude doplněn souborem meteorologických přístrojů.

Robotická ruka umožní nabrat vzorky marťanské půdy a zkoumat je ostatními přístroji na palubě sondy. Zkoumat se bude především monžství vodních par a oxidu uhlíku. Dalším krokem bude hledání mierálů, které mohly vzniknout za teplejších a vlhčích období na Marsu.

Informace o projektu Phoenix

Zdroj: JPL

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci

Částečné zatmění měsíce

Částečné zatmění měsíce 16.7.