Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pokles dráhy ISS

Pokles dráhy ISS

ISS_2.jpg
Silná magnetická bouře způsobila v uplynulých dnech výrazný pokles oběžné dráhy Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), která se "propadla" o 7 km. Oznámil to mluvčí ruského střediska pro řízení kosmických letů u Moskvy Valerij Lyndin.

Na palubě ISS je nyní dvoučlenná rusko - americká posádka, Saližan Šakirovič Šaripov a Leroy Chiao. Stanice, jejíž oběžná dráha je ve výšce 400 km, vykazuje průměrný denní pokles 100 až 150 m. "V několika posledních dnech klesala v průměru o 300 m za den a od poslední úpravy oběžné dráhy sestoupila o 7 km", řekl Lydin. Ještě dodal, že posádka je v pořádku.

Nová korekce dráhy má být podle odborníků provedena ve středu 17. listopadu 2004. Úpravy se provádějí několikrát za rok. Jedním z důvodů úprav je zajistit ideální polohu vesmírné stanice na oběžné dráze kolem Země a také pro připojení kosmických lodí.

Lydin řekl, že operace na změnu oběžné dráhy o 4 km se má uskutečnit v nejbližší době, protože ISS se musí připravit pro plánovaný přílet rakety s vánočními dárky a dalšími potřebami pro posádku. Dále dodal, že úpravy budou prováděny i v průběhu příštích 6 měsíců, aby byla ISS připravena na jaro příštího roku, kdy by měly být obnoveny lety raketoplánů.

Zdroj: www.spacenews.ru

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci

Částečné zatmění měsíce

Částečné zatmění měsíce 16.7.