Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Pokles dráhy ISS

Pokles dráhy ISS

ISS_2.jpg
Silná magnetická bouře způsobila v uplynulých dnech výrazný pokles oběžné dráhy Mezinárodní vesmírné stanice (ISS), která se "propadla" o 7 km. Oznámil to mluvčí ruského střediska pro řízení kosmických letů u Moskvy Valerij Lyndin.

Na palubě ISS je nyní dvoučlenná rusko - americká posádka, Saližan Šakirovič Šaripov a Leroy Chiao. Stanice, jejíž oběžná dráha je ve výšce 400 km, vykazuje průměrný denní pokles 100 až 150 m. "V několika posledních dnech klesala v průměru o 300 m za den a od poslední úpravy oběžné dráhy sestoupila o 7 km", řekl Lydin. Ještě dodal, že posádka je v pořádku.

Nová korekce dráhy má být podle odborníků provedena ve středu 17. listopadu 2004. Úpravy se provádějí několikrát za rok. Jedním z důvodů úprav je zajistit ideální polohu vesmírné stanice na oběžné dráze kolem Země a také pro připojení kosmických lodí.

Lydin řekl, že operace na změnu oběžné dráhy o 4 km se má uskutečnit v nejbližší době, protože ISS se musí připravit pro plánovaný přílet rakety s vánočními dárky a dalšími potřebami pro posádku. Dále dodal, že úpravy budou prováděny i v průběhu příštích 6 měsíců, aby byla ISS připravena na jaro příštího roku, kdy by měly být obnoveny lety raketoplánů.

Zdroj: www.spacenews.ru

43. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 22. 10. do 28. 10. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše projde dolní konjunkcí se Sluncem. Východně od Slunce v jeho záři jsou Merkur a Jupiter. Saturn je večer nízko na jihozápadě a Mars v okolí jižního obzoru. Meteory Orionid spatříme možná v noci na pondělí, pak už ruší svit Měsíce. BepiColombo se vydala na cestu k planetě Merkur. V plánu je start rakety Pegasus z podvěsu letounu a první let čínské rakety Zhuque. Před 40 lety odstartovala první československá družice Magion 1.