Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Posádka ISS na Zemi

Posádka ISS na Zemi

"Stará" posádka Mezinárodní kosmické stanice (ISS) se v úterý 28.10.2003 vrátila na Zemi, když přistávací modul ruské lodi Sojuz dopadl v 3:40 SEČ do kazašské stepi, a to asi 35 kilometrů od města Arkalyk. Rus Jurij Malenčenko, Američan Edward Luo strávili ve vesmíru půl roku. Třetí člen posádky přistávacího modulu, Španěl Pedro Duque, letěl na ISS jen v rámci střídacího letu a deset dní tam provádět vědecké pokusy.

"Bylo to přistání snů. Jako kdyby si Rusové namalovali na zem přistávací kříž a trefili se přímo do něj," řekl nadšeně tiskový mluvčí americké kosmické agentury NASA Robert Navias.
"Přistáli. Všechno je v pořádku, trysky zajišťující hladké dosednutí pracovaly správně. Všechno se odehrálo podle plánu," sdělil novinářům tiskový mluvčí ruského řídícího střediska.
Není se co divit, že byli všichni takto nadšeni, protože minulé (květnové) přistání se neobešlo bez horkých chvil. Přistávací modul tehdy dopadl o pár stovek kilometrů jinam, než bylo plánováno a záchranáři jej hledali několik hodin.

Venuše vychází nad obzor