Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Požár v Indickém vesmírném středisku

Požár v Indickém vesmírném středisku

Podle údajů indické policie zahynulo při požáru a následné explozi v Indickém kosmickém středisku minimálně šest lidí. Příčiny a požáru se vyštřují, na podrobnější informace se čeká.

Nové zprávy budou snad zveřejněny na: ISRO

Požár následovaný výbuchy vypukl v Dhawan Space Center (zkušební střelnice a kosmodrom) na Sriharikota Island, na jihovýchodě Indie. Ostrov Sriharikota je 100 kilometrů od města Madras, které je hlavním městem provincie, poblíž indického břehu Bengálského zálivu. Kosmické středisko patří Indian Space Research Organization a je používáno k vypoštění Indických, Německých, Čínských a Belgických satelitů.
Kromě vypouštění družic indickými raketami SLV, PSLV, GSLV a ASLV je používán k vypuštění sondážních raket. Výstavba byla zahájena v roce 1974 a dokončena v roce 1976. První kosmický start se uskutečnil v roce 1979. V září 2002 byl vlastní kosmodrom přejmenován na Satish Dhawan Space Centre - SHAR. Střelecký sektor míří východním až jihovýchodním směrem do Bengálského zálivu. Sledovací stanice střelnice jsou umístěny u Port Blair na ostrově South Andaman, Andamanské ostrovy (Indie) a u měst Brunie a Biak (Indonésie).

Zeměpisná šířka 13°48' s.š.
Zeměpisná délka 80°18' v.d.

Zdroj: CNN, Space40

29. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 15. 7. do 21. 7. 2019. Měsíc bude v úplňku a nastane jeho částečné zatmění. Během noci je vidět Jupiter a Saturn, k nimž se přidává i Neptun a nad ránem Uran. Aktivita Slunce je velmi nízká. Indie letí k Měsíci, koncem týdne čekáme dva starty k ISS. Hayabusa 2 provedla druhý odběr vzorků z planetky Ryugu. Raketa Proton-M vynesla dalekohled Spektr-RG, raketa Vega selhala. Před 50 lety přistáli lidé na Měsíci a před 25 lety dopadaly první kusy komety na Jupiter.

Titul Česká astrofotografie měsíce za červen 2019 obdržel snímek „Nočné svietiace oblaky“, jehož autorem je Jakub Zahuranec   Noční svítící oblaka, nebo „nočné svietiace oblaky“, v rodné řeči autora snímku Jakuba Zahurance ze Slovenska, jsou krásným úkazem. Chtělo by se říci

Částečné zatmění měsíce

Částečné zatmění měsíce 16.7.