Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Proběhl test nafukovacího tepelného štítu LOFTID
Adam Denko Vytisknout článek

Proběhl test nafukovacího tepelného štítu LOFTID

Počítačová ilustrace nového nafukovacího tepelného štítu LOFTID.
Autor: NASA

Tepelné štíty chrání sondu před vysokými teplotami, které se tvoří díky tření o atmosféru při obrovských rychlostech. Mimo jiné štíty fungují také jako „brzdy“. Svojí plochou totiž pomáhají zmenšit rychlost sond a umožňují tak lehčí přistání na povrchu planet. Například Mars má oproti Zemi mnohem řidší atmosféru, takže zpomalení je mnohem menší, a proto se vyplatí mít co největší plochu štítu.

To naráží na další problém. Štíty se musí vejít do nákladního prostoru rakety. Jednou z možných odpovědí je postavit nafukovací štít, který svoji plochu dokáže několikanásobně zvětšit. Na tomto nápadu pracuje NASA, která ho už i otestovala průletem atmosférou Země. Do kosmického prostoru testovací štít LOFTID vynesla společně s meteorologickou družicí JPSS-2 raketa Atlas V, která odstartovala 10. listopadu z Vandenbergovy vesmírné základny v Kalifornii. Štít LOFTID umístila na oběžnou dráhu s nejvyšším bodem (apogeum) zhruba 660 kilometrů a s nejnižším až -17 kilometrů (perigeum).

Tepelný štít LOFTID po vylovení z Tichého oceánu. Autor: NASA
Tepelný štít LOFTID po vylovení z Tichého oceánu.
Autor: NASA
Štít tak zažil prudký průlet skrze atmosféru Země a následné přistání do Tichého oceánu. Na palubě nafukovadla se mimo jiné nacházelo i záznamové zařízení o velikosti pěsti člověka, které bylo v atmosféře plánovaně vyhozeno do okolí. Kompletní analýza všech naměřených dat ještě chvíli potrvá, ale nafukovadlo přistálo v jednom kusu, což by mohlo napovídat o úspěšnosti testu LOFTID.

[1] NASA
[2] kosmonautix.cz

Adam Denko

Adam Denko se narodil v roce 2007 v Praze. Studuje na osmiletém gymnáziu v Berouně a svůj volný čas tráví astronomií a astrofotografií.
Za každé jasné noci sbírá fotony hlubokého vesmíru pomocí šestipalcového Sky-Watcher dalekohledu na GoTo montáži EQ3-2. Astrofotografie následně vydává na své webové stránce. Jeho oblíbenou vědu se snaží popularizovat pomocí sociálních sítí a psaním článků.

Štítky: NASA, Země, Mars, LOFTID