Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Problémy s vodou na oběžné dráze

Problémy s vodou na oběžné dráze

Na Zemi jsou vody plné řeky a jezera, na oběžné dráze je voda po vzduchu druhá nejvzácnější surovina a musíse jí velmi pečlivě šetřit. Let STS-107 probíhá experimentzaměřený na kvalitnější recyklaci vody.

Oficiální název experimentu je "Vapor Compression Distillation Flight Experiment". Experiment byl připraven v Marshall Space Flight Center a jde o přehlídku nejmodernějších technologií vyvinutých k recyklaci vody na oběžné dráze. Probíhá recyklace moči astronautů a vodních par v kabině. Výsledkem je čistá voda použitelná ke stravování a k hygieně. Na základě výsledků tohoto experimentu bude k ISS připevněna čistička vody. Tím se sníží potřeba dovážet vodu ze Země.

V Sobotu, Neděli a Pondělí (18-20. ledna) úspěšně proběhly první testy v beztížném stavu. Získaná data odpovídají datům získaným na Zemi, což svědčí o kvalitě použitého zařízení. "Jsme velmi zvědavi na návrat vzorků a naměřených dat.", uvedla Laurel Clark.

Pro každého člena posádky ISS (jsou tři) je na každý den určeno přibližně 20 litrů vody. Pro srovnání, běžná spotřeba vody v americe činí 270 litrů vody (téměř čtrnáctinásobek). Doprava dostatečného množství vody a jídla na oběžnou dráhu není levné, každá úspora se výrazně projeví ve finančním rozpočtu.

Experiment je součástí snahy NASA snížit riziko dopravy materiálu na stanici. Použitá technologie napodobuje pozemský proces vypařování. Systém ohřívá odpadní vodu a získává tak vodní páru, která je zbavena 97% minerálů, chemikálií a mikrobů.

Experiment za úkol ověřit princip recyklace v beztížném stavu. K testování byla místo moči použita deionizovaná voda s rozpuštěnými solemi.

Samotné zařízení o velikosti ledničky je umístěno na modulu SPACE HAB v nákladnímprostoru raketoplánu. V průběhu testování proběhne několik scénářů simulujících běžný provoz a různé problematické stavy.

Některé části systému byly testovány v letadle KC-135, které na krátkou dobu simulujepodmínky mikrogravitace.

Po instalaci na stanici bude systém schopen zpracovat přibližně dvě tuny vodyročně, což výrazně sníží nároky na dopravu vody ze Země. Navíc se jednáo klíčový prvek při dalším výzkumu vesmíru - při dlouhodobých výpravách nebudemít posádka možnost doplnění vody z externích zdrojů.

Protuberance