Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  "Nemocnou" stanici ISS vyléčí dvojice kosmických výstupů

"Nemocnou" stanici ISS vyléčí dvojice kosmických výstupů

Stanice ISS. Autor: NASA
Stanice ISS.
V neděli 1. srpna vypověděla službu jedna ze dvou pump chladícího systému kosmické stanice ISS, což vyřadilo z provozu celou polovinu chladící kapacity orbitálního komplexu. Situaci se sice podařilo zvládnout a stanice funguje dál (byť v trochu omezeném režimu) dále jen s jednou polovinou chladícího systému. Kdyby selhala i druhá polovina, situace by byla vážně kritická. Už jen kvůli tomu je nutné co nejdříve vyměnit vadnou pumpu, což vyžaduje dva kosmické výstupy dlouhodobé posádky. Není na co čekat a první z těchto výstupů nás čeká již v pátek.

Celé to začalo v neděli 1. srpna krátce před druhou hodinou v noci našeho času. Posádku ISS probudily alarmy. Celá situace se velmi rychle vyjasnila: selhání elektrického vypínače vyřadilo z provozu pumpu chladící smyčky A.

Náhradní pumpa PM
Kosmická stanice má celkem dvě smyčky chladícího systému, jimiž koluje tekutý čpavek a odnáší s sebou teplo, generované elektrickými systémy. To je poté odventilováno do vesmíru. Něco samozřejmě musí čpavek potrubím prohánět. Těmto komponentám se říká Pump Module (PM), každá smyčka (A, B) má jednu. PM smyčky A však byla kvůli elektrické poruše vyřazena z provozu a pokusy o její restart byly neúspěšné. Řídící středisko a posádka komplexu tedy vypnula některé systémy (část gyroskopů, jeden komunikační kanál, GPS, některé ohřívače…) a důležitější systémy, uchovávající podmínky pro pobyt astronautů, přepojila na chlazení smyčkou B. Stanici se podařilo stabilizovat a její systémy fungují bez problémů dál, posádka není v nebezpečí a dokonce se v trochu omezené míře věnuje běžným vědeckým aktivitám.

Douglas Wheelock a Tracy Caldwell-Dysonová
Dva členové dlouhodobé posádky Douglas Wheelock a Tracy Caldwell-Dysonová (oba USA) měli ve čtvrtek 5. srpna uskutečnit kosmický výstup, při kterém je čekaly běžné úkoly, spojené s modernizací stanice. Měli nainstalovat kabeláž pro nový modul, který dorazí v listopadu raketoplánem Discovery a ruský segment stanice měli obohatit o platformu, která umožní staniční robotické paži operovat i na "území" ruského segmentu. Místo toho na ně čekají výstupy dva, při kterých musí vyřešit tento urgentní problém a vyměnit vadnou PM.

Na stanici se nacházejí čtyři záložní pumpy, takže sehnat náhradu nebude problém. Posádka je dokonce na podobné nouzové úkoly trénována ale i tak to nebude jednoduché. NASA usilovně pracuje na přesné podobě plánů výstupů, astronauti zkoušejí jednotlivé procedury ve vodní nádrži v Houstonu, určené k výcviku ke kosmickým výstupům. Navíc není jisté, do jaké míry bude moci dvojici s výměnou pumpy pomoci robotická paže, postižená úbytkem elektrické energie kvůli odstavení chladící smyčky.

Při prvním výstupu by měli astronauti odstranit ze segmentu S1 staničního hřbetu starou pumpu a připevnit sem novou, při druhé vycházce bude jejich úkolem propojit pumpu s chladícím systémem a zprovoznit ji. Pumpa PM váží okolo 350 kg, je dlouhá 1,7 metru a 1,2 metru široká. Její výška je 0,9 metru a s okolím ji spojuje 5 elektrických kabelů, 4 pro průtok čpavku, 1 bezpečnostní závora a 4 šrouby.

Kosmické výstupy jsou naplánované na pátek 6. srpna a pondělí 9. srpna. Douglas Wheelock má za sebou už tři výstupy do volného prostoru, pro Caldwell-Dysonovou to bude (trochu dobrodružná) premiéra.

Venuša v Plejádach

Canon 350; Pentacon 200/5.6; 2s; 800 ISO; Nitra. Negatív.