Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Raketa Vega s brněnským dispenserem úspěšně splnila svou misi

Raketa Vega s brněnským dispenserem úspěšně splnila svou misi

Dispenzer SSMS s družicemi v přípravné hale
Autor: ESA/CNES/Arianespace/Optique Video du CSG - JM Guillon

V noci z 2. na 3. září 2020 úspěšně odstartovala raketa Vega z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně. Do historie se tato událost zapíše díky tomu, že na palubě rakety byl i nosič brněnské firmy S.A.B. Aerospace, který vynesl do vesmíru najednou 53 družic. Ty byly do svých plánovaných poloh rozmístěny za 1 hodinu 45 minut po startu. Start byl díky nepříznivému počasí opakovaně odsouván. Raketa se tím zároveň vrátila do služby po předchozím neúspěšném startu.

Vesmír se otevírá komerčním letům

Úspěšný start rakety Vega a správné vypuštění všech satelitů z dispenseru na oběžnou dráhu ukázalo, že technologie vyrobená v Brně je plně funkční a může naplňovat svůj komerční potenciál. Zákazníků, kteří se svými družicemi čekají na let do vesmíru jsou stovky – od univerzit, výzkumných laboratoří, státních institucí až po soukromé firmy. Italská Vega s českým nosičem družic tak pro všechny zmíněné organizace otevírá bránu do vesmíru. Ještě do konce letošního roku chystá S.A.B. Aerospace dodat další dva nosiče – jeden pro let na konci podzimu a druhý v prosinci.

Odkaz na video ze Živě a česky komentovaného startu Kosmonautix.cz/Mall.tv

Dispenzer brněnské firmy S.A.B. Aerospace osazený družicemi v rámci mise Vega VV16 v září 2020 Autor: ESA - J. Huart
Autor: ESA - J. Huart

[1] ESA

Štítky: Raketa Vega, Dispenzer, Dispenser, S.A.B. Aerospace

Kométa C/2022 E3 (ZTF)

Nie veľmi vydarený stack kométy a hviezd. Vybavenie: EQ5Pro, podomácky vyrobený newton 100/500, GSO 2" komakorektor, QHY 8L-C, SVbony UV/IR cut, guiding QHY5L-II-C, SVbony guidescope 240mm. Software: NINA, DSS, Siril, Starnet++, Adobe photoshop 200x60 sec. Lights gain5, offset115 pri -10°C, master bias, 60 flats, master darks.