Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Setkání Stardust s planetkou Annefrank
Pavel Koten Vytisknout článek

Setkání Stardust s planetkou Annefrank

Na cestě ke svému hlavnímu cíli, kometě Wild 2, se kosmická sonda Stardust setkala s planetkou Annefrank. Setkání, které bylo hlavně testem všech systémů sondy, proběhlo úspěšně a přineslo i vědecké výsledky. Ukázalo se, že planetka je dvakrát větší než se očekávalo a zároveň s tmavším povrchem.

K nejmenšímu přiblížení na vzdálenost 3300 km došlo 2. listopadu v 5:50 SEČ. Vzhledem ke vzájemné poloze obou těles, Země a Slunce, byla geometrie setkání méně příznivá než tomu bude o 14 měsíců později v případě komety Wild 2. Ještě 12 hodin před setkáním navíc sonda planetku neviděla. Ovšem palubní software, založený na tom, který byl použit v případě úspěšné sondy Deep Space 1, si poradil i s těmito nástrahami a byl schopen řídit kameru tak, aby mohla po dobu 25 minut snímkovat planetku. Z dosud zveřejněných dat vyplývá, že planetka Annefrank je nepravidelného tvaru, kráterovaná a má průměr 8 kilometrů. Během setkání byly rovněž v provozu přístroje na detekci prachu, ovšem nepředpokládalo se, že by v takové vzdálenosti od planetky byl nějaký prach detekován. Výsledky těchto experimentů zatím nejsou známy. Nejmenší vzdálenost byla zvolena už předem tak, aby v případě navigačních problémů nedošlo k ohrožení sondy a zároveň byla ještě šance na pořízení vědeckých dat.

Zdroj: JPL Press release

51. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 17. 12. do 23. 12. 2018. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět Mars. Na ranní obloze se potkává Merkur s Jupiterem, nejvýše je Venuše. Kometu 46P/Wirtanen skrývají oblaka, ruší svým svitem Měsíc, minula Plejády, ale je docela jasná. Mimořádný výstup do kosmického prostoru zažila ISS. Virgin Galactic překonala se svým VSS Unity hranici 80 km. Voyager 2 je mimo sféru vlivu slunečního větru. InSight na Marsu konečně vyfotografována z oběžné dráhy. Před 50 lety se na cestu kolem Měsíce vydalo Apollo 8.

Kometa 46P/Wirtanen

Snímek komety 46P/Wirtanen. Animace pohybu jádra komety na hvězdném pozadí během 5 minut. Rozměry obrázku jsou 15 x 10 obloukové minuty. Oblačno, cirrus silně rušil Měsíc.