Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Sledování Slunce sondou SOHO prodlouženo

Sledování Slunce sondou SOHO prodlouženo

Družice SOHO. Zdroj: NASA.
Na zasedání vědeckého programového výboru ESA ve dnech 15. a 16. května 2006 bylo odsouhlaseno prodloužení mise SOHO. Ukončení činnosti této evropské sondy tak bylo posunuto z dubna 2007 na prosinec 2009. Další financování programu zajistí, že SOHO bude hrát vedoucí úlohu ve flotile slunečních sond, jejichž starty se uskuteční v příštích několika letech.

Od svého vypuštění 2. 12. 1995 poskytovala kosmická observatoř SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) do té doby nebývalý pohled na Slunce - a nejen na tu část Slunce, která je přivrácena k Zemi. Dva vědecké týmy vypracovaly novou metodu pro využití sondy SOHO ke studiu podmínek na odvrácené straně Slunce.

Po desetiletém pobytu ve vesmíru sonda SOHO úspěšně pokračuje v monitorování sluneční činnosti na "povrchu" Slunce, a také umožňuje vědcům studovat nitro Slunce registrací seismických vln, které se pohybují napříč slunečním povrchem.

Více než 2300 vědců použila data z této sluneční observatoře a posunula vpřed svůj výzkum, přičemž bylo publikováno více než 2400 vědeckých prací v nejrůznějších časopisech. Během posledních dvou let byla přijata k publikování každý pracovní den alespoň jedna práce na základě údajů ze sondy SOHO.

Během příštích dvou let se k sondě SOHO připojí dalších 5 observatoří, jejichž úkolem bude výzkum Slunce. Japonská organizace JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency) připravuje sondu s názvem Solar B, jejíž start je naplánován na konec září tohoto roku. Na tomto projektu bude ESA spolupracovat zapojením svých pozemních přijímacích stanic, které budou přijímat data z této japonské sluneční družice.

Na příští rok plánuje ESA vypuštění technologické zkušební družice Proba-2, která bude vybavena vědeckými přístroji ke sledování Slunce. Především ponese na své palubě doplňkové zařízení ke kameře EIT (Extreme ultraviolet Imaging Telescope) na sondě SOHO. Zatímco kamera EIT se koncentruje na původ a počáteční vývoj slunečních erupcí, kamera na družici Probe-2 bude schopna sledovat tyto jevy i do větších vzdáleností od povrchu Slunce.

NASA plánuje vypuštění dvojice družic s názvem STEREO v tomto roce (podle publikovaných informací by se měl start uskutečnit 22. 7. 2006) a start družice Solar Dynamic Orbiter je plánován na srpen 2008. Dávno vypuštěná sonda SOHO je již zastaralá, zatímco tyto nové družice ji budou obklopovat jako rozhodující členové týmu. Přesto bude SOHO poskytovat například rozhodující třetinu pohledu na Slunce a podporovat tak analýzu dat z projektu STEREO. Kromě toho koronograf na sondě SOHO zůstává i nadále unikátní. Tento přístroj je schopen odstínit záři slunečního disku tak, že je jím možno studovat tenkou vrstvu sluneční atmosféry.

Tato flotila nových vědeckých družic zvýší mezinárodní spolupráci vědců, zaměřenou na dlouhodobý výzkum Slunce a jeho vlivů na Zemi a na další tělesa Sluneční soustavy v rámci programu ILWS (International Living With a Star).

Program ILWS může vyvrcholit startem pokročilé observatoře ESA s názvem Solar Orbiter někdy kolem roku 2015. Tato družice je konstruována pro vypuštění na dráhu, přibližující se do blízkosti Slunce, čímž získáme detailní pohled na energetické procesy v srdci naší Sluneční soustavy.

Kometa 156P/Russell-LINEAR

Snímek komety 156P. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa procházela souhvězdím Persea. Vzdálenost od Země 1.595 au, od Slunce 1.807 au. Rychlost pohybu po obloze 1.45 arcsec/min.